A Harcosok Klubjában Orbán most a hatalom őrzőit szemléli – a látvány magával ragadó, de mintha már találkoztunk volna hasonló varázsfegyverrel a múltban.

A Harcosok Klubja már a sokadik próbálkozás, amelytől a Fidesz győzelmet remél. Néhány megoldás valóban elérte a kitűzött célokat, míg más módszerek nem hozták meg Orbán és csapata számára a várt eredményeket, így ezek fokozatosan eltűntek a köztudatból. De vajon más sors vár a digitális szabadságharcosokra, mint a polgári körök tagjaira, a szellemi honvédő CÖF aktivistáira, a megafonos influenszerekre vagy éppen a woke-ellenes kampányok résztvevőire?
Színpad, fények, hangok, és a tömeg vibráló lelkesedése – a Harcosok Klubja zászlóbontó rendezvénye egyfajta retro élményt nyújtott, felidézve a két évtizeddel ezelőtti Fidesz-kongresszusok hangulatát és látványvilágát. Ám a kontraszt éles: míg régen a színpadon álló politikai szereplők és a közönség lelkesedése a kormányváltás iránti vágyból táplálkozott, addig most Orbán Viktor, aki mintha Kádár János fáradt, képernyőn tündöklő mása lenne, inkább a hatalom megőrzésétől való félelme révén próbálja izgalomba hozni a közönséget. A rendezvény üzenete most nem a változásról szól, hanem éppen ellenkezőleg: a kormány pozíciójának megvédéséről, miközben elvont és egymással sokszor ellentmondó narratívákkal próbálják hergelni a hallgatóságot.
Természetesen nem eshet jól Orbán Viktornak, aki mindig is az erő és a tévedhetetlenség szimbólumaként, sőt a világpolitikai diskurzusban is trendalkotóként szerepel, hogy most kénytelen beismerni: politikai ellenfele, Magyar Péter, már jó ideje stabilan népszerűbb nála. Ráadásul az online kommunikációs stratégiáját, amelyet korábban gúnyolt, most neki is alkalmaznia kell, mivel úgy tűnik, hogy a kormány és a párt eddigi offline kampányai nem elegendőek a hatalom megtartásához.
Emlékezetes pillanat volt, amikor Orbán néhány héttel ezelőtt váratlanul megjelent és felszólalt a pilisvörösvári lakossági fórumon, ahol az Ukrajna EU-tagságát ellenző Voks 2025 kezdeményezésről beszélgettek. Akkor még arról értekezett, hogy a magyar internetes közösség és a Tisza régió előnyre tettek szert a digitális térben, míg a Fidesz komoly hátrányba került. A kormányfő szavai így hangzottak:
Formáld át a szöveget a következőképpen: „Ez egy különös, digitális térnek nevezett világ, ahol megjelent a kommentelés művészete, és ahol a hagyományos politikai eszközök önmagukban talán nem elegendőek a sikerhez.”
A kommentpolitikának, amelyet ő "olyan, mintha politika lenne" jelzővel illet, most mégis helyet kell, hogy csináljon a Fidesz eszköztárában, ahol a már bevált, klasszikus offline politikai aktivitások és fegyverek sorakoznak. Erről tanúskodott a Harcosok Klubja vasárnapi eseménye, ahol Menczer Tamás hangosan hirdette a szándékokat és célokat.
Mi vagyunk egész Európa legszervezettebb és legsikeresebb pártja. Mindent tudunk, amit az offline térben tudni kell: kiválóan standolunk, telefonálunk, kopogtatunk (...), de a világ megváltozott. Ezért döntött úgy Orbán Viktor, hogy a közösségi médiában, az interneten is megszervezi a csapatát, ezért hozta létre a Harcosok Klubját."
Orbán Viktor viszonylag késlekedve reagált egy fontos helyzetre, amit Ranschburg Zoltán, a Republikon Intézet vezető elemzője is hangsúlyozott a HVG-nek adott nyilatkozatában. A Fidesz már a 2019-es önkormányzati választások kapcsán tapasztalta, hogy az ellenzék sikeresen használta a közösségi médiát, ezért nem véletlen, hogy létrehozták a Megafont, és jelentős közpénzt fektettek Facebook-hirdetésekbe. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a beleöntött milliárdok nem hozták meg a várt eredményeket, és a Fidesznek nem sikerült teljes mértékben dominálnia a közösségi médiát.
A kudarc egyik nyilvánvaló jele, hogy Magyar Péter rendkívül eredményesen tudta hasznosítani a rendelkezésére álló, összehasonlíthatatlanul alacsonyabb költségvetést politikai platformja kialakításához. Ami az Orbán számára szokatlan online tér használatát illeti,
a kormányfő úgy beszélt az utóbbi időben nyilvánosan új, szinte ismeretlen jelenségként a közösségi médiáról, hogy közben ő és a fél kormány is régóta tiktokozik.
A háttérben a felkészülés már hónapok óta zajlott, hiszen tíz héttel ezelőtt kezdték el szervezni azt a Facebook-csoportot, amely a „400 nap” nevet viseli. Ekkor még 400 nap volt hátra a választásokig. A jelenlegi Harcosok Klubja néven ismert zárt Facebook-csoportban már több mint ezer tag gyűlt össze. Korábban Orbán már tartott egy titkos eligazítást a tagoknak egy élő, de titkosított YouTube-adás keretében. Most pedig, hosszú napok promózása után, végre napvilágra került a Harcosok Klubja.