Amikor elérkezik az idő, hogy a fékbe kell nyomni, fontos, hogy ne érezzünk félelmet, hanem inkább bátran gyakoroljunk.

Bár a fék az autó legmeghatározóbb biztonsági eleme, a sofőrök többsége sosem tesztelte, hogyan reagál a jármű vészhelyzetben. Szakértők véleménye szerint sok baleset megelőzhető lenne, ha a vezetők tudatosabban és magabiztosabban használnák a fékpedált.
Sok sofőr nincs tisztában azzal, hogyan kell megfelelően reagálni különböző közlekedési szituációkban – figyelmeztet a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
A közúti forgalomban a sofőrök többsége gyakran csak mérsékelten fékez, ami egy hirtelen kialakuló vészhelyzetben sajnos nem elegendő. Az a pillanatnyi habozás, ami abból adódik, hogy "vajon elég lesz-e lassítani?", komoly mértékben megnöveli a fékutat, ezáltal veszélyes helyzetekhez vezethet.
A probléma másik oka, hogy
a legtöbb autós egyszerűen nem gyakorolta a vészfékezést.
Egy szimulátoros teszt eredményei világosan rávilágítottak arra, hogy az átlagos vezető sokkal kevesebb erőt gyakorol a fékpedálra, mint ami optimális lenne. A vészfékezés hatékonyságához elengedhetetlen izommemória és reakcióidő csakis rendszeres gyakorlással fejleszthető ki.
Fontos tudnivaló még, hogy a legfejlettebb elektronikai rendszerek (ABS, ESP) is csak akkor tudnak hatékonyan működni, ha a sofőr a megfelelő pillanatban, elegendő erővel lép a fékpedálra. Egyszerűen meg kell szokni, hogy az ABS bizony kattogva rugdossa a sofőr talpát.
A szakértők ajánlása alapján minden autós számára hasznos lenne, ha egy biztonságos, forgalomtól mentes helyen, szakember felügyelete alatt tesztelné, hogyan reagál a járműve vészfékezés esetén. Ez a tapasztalat nemcsak a vezetési képességek fejlesztésére, hanem a balesetek megelőzésére is kulcsszerepet játszhat.