Az ipari szektor legnagyobb krízise küszöbén áll: az EU határozata megrázta a közvéleményt - Pénzcentrum

Az Európai Unió drasztikus lépéseket tesz az acélvámok emelésével és az importkvóták csökkentésével, ami komoly feszültséget okoz az Egyesült Királyságban, valamint az európai autógyártók között – számolt be róla a CNBC.
Az Európai Unió kedden bejelentette, hogy a 2024-es szinthez képest 47%-kal csökkenti a vámmentes acélimport-kvótákat, és a kvótán túli behozatalra vonatkozó vámokat 25%-ról 50%-ra emeli. Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint ezek az intézkedések az uniós acélipar védelmét, a munkahelyek megőrzését, valamint az ágazat dekarbonizációs céljainak előmozdítását szolgálják.
A vámemelés azonnali tiltakozást váltott ki az Egyesült Királyságban, ahol az acélipar már eddig is súlyos nehézségekkel küzdött, beleértve az acélművek bezárását, több ezer munkahely megszűnését és az Egyesült Államok által kivetett 25%-os vámokat. Gareth Stace, a UK Steel ágazati szervezet főigazgatója szerint "ez talán a legnagyobb válság, amellyel a brit acélipar valaha szembesült".
Emily Sawicz, az RSM UK elemzője a CNBC-nek adott interjújában "jelentős fenyegetésnek" minősítette az EU legutóbbi bejelentését a brit acélipar számára. Kifejtette, hogy az EU a brit acélexport körülbelül 80%-át képviseli, így a bevezetett vámok komoly hatással lehetnek az Egyesült Királyság legnagyobb és stratégiailag legfontosabb piacához való hozzáférésre. Ez különösen aggasztó egy olyan időszakban, amikor az iparág máris óriási nyomás alatt áll a globális verseny és az emelkedő energiaköltségek miatt – tette hozzá.
Az Európai Unió által tett lépés párhuzamba állítható az Egyesült Államok és Kanada által bevezetett, külföldi acéltermékekre kivetett vámokkal, melyek célja a versenyképesebb, főként Kínából származó import csökkentése. Donald Trump elnök idén drámai módon, 25%-ról 50%-ra emelte a legtöbb acél- és alumíniumtermék importjára vonatkozó vámot, míg Kanada szigorúbb importkorlátozásokat alkalmazott, és 25%-os pótadót vezetett be a Kínában előállított acéltermékekre.
Az Egyesült Királyság várhatóan mentességet fog solicitálni az Európai Uniótól, bízva abban, hogy Norvégia, Izland és Liechtenstein is mentesül a szigorú EU-s acélvám-kvóták és vámok alól, hiszen ők az Európai Gazdasági Térség (EGT) tagjai. A Bizottság már kifejezte, hogy Ukrajna vonatkozásában is nyitott a vámmentesség lehetőségére.
Keir Starmer brit miniszterelnök közölte, hogy a kormány tárgyalásokat folytat mind az EU-val, mind az USA-val az acélvámokról. Chris McDonald brit ipari miniszter megjegyezte: "Továbbra is vizsgáljuk az erősebb kereskedelmi intézkedéseket a brit acélgyártók tisztességtelen magatartástól való védelme érdekében", de hozzátette, hogy "létfontosságú az Egyesült Királyság és az EU közötti kereskedelmi forgalom védelme".
Az EU bejelentését nem fogadták jól a kontinens minden részén. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint az intézkedések veszélyeztethetik a hazai autóipart. Az autóipari szervezet megjegyezte, hogy az európai autógyártók közvetlen acélvásárlásaik mintegy 90%-át az EU-ból szerzik be, és "nagyon aggódnak" a korlátozások európai piaci árakra gyakorolt inflációs hatása miatt.
Az ACEA szerint "a kvóták drámai csökkentése és a kvótán kívüli vám 50%-ra történő megduplázása jelentősen csökkenti annak lehetőségét, hogy az európai piacon az import révén enyhítsék a nyomást". Emellett az új, az "olvasztás és öntés" elvén alapuló származási szabály tovább korlátozza az importot és "hatalmas adminisztratív terhet jelent az importált acéltermékek európai felhasználói számára".