A Lázárinfó miskolci eseménye izgalmas fordulatokkal kezdődött, hiszen a résztvevők között heves vita robbant ki.


Miskolcon került megrendezésre a Lázárinfó, ahol Lázár János építési és közlekedési miniszter osztotta meg gondolatait a résztvevőkkel. A miniszter beszédében hangsúlyozta a város kórházának fejlesztési terveit, emellett szóba került a panelprogram megújítása, valamint egy potenciális ipari beruházás lehetősége is, amely jelentős hatással lenne a helyi gazdaságra. A rendezvény során a közönség aktívan kérdezhetett, így lehetőség nyílt arra, hogy a miniszter közvetlenül válaszoljon a lakosok aggályaira és javaslataira.

A miskolci Avasi lakótelepen csütörtökön Lázár János, az építési és közlekedési miniszter, egy információs fórumot tartott. Utoljára februárban látogatta meg a térséget, amikor a lakossági fórumon a M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának használhatatlanságáról beszélgetett a helyiekkel Szikszón. A miniszter a találkozón hosszan fejtette ki véleményét a Strabag kivitelezőcég munkájáról, és a fórum előtt egy videóüzenetben is hangsúlyozta, hogy a felújítás miatt lezárt útszakaszok miatt jelentősen megnövekedett az útidő.

Az eseményen Szabó Bálint trombitaszólójával indult, aki mint Lázár előzenekara, a színpadon állva fújta hangszerét. A miniszter megjelenését követően azonban a kint lévők nem voltak nyitottak a volt szegedi önkormányzati képviselő előadására, ezért kisebb dulakodás alakult ki a pulpitus mögött.

A miniszter mellett ott állt Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője is. Lázár bejelentette, hogy elkötelezettek a városi tömegközlekedés fejlesztése iránt, emellett a várost átszelő 3-as és 26-os főutak felújítása is napirenden van. Továbbá, ígéretet tettek arra, hogy a nemrégiben leégett barlangfürdő rekonstrukciójához szükséges anyagi támogatást biztosítják.

Az unió megszorította a források hozzáférését, ami jelentős hatással van a fejlesztésekre. Ilyen érintett projekt volt a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Központi Kórház területén tervezett kardiovaszkuláris centrum is. "Valóra válik ez a terv valaha?" - tette fel valaki a kérdést.

A miniszter hangsúlyozta, hogy "voltak olyanok, akik azt kívánták, hogy Brüsszel a lehető legkevesebb támogatást nyújtson", de kijelentette, hogy az egészségügyi központ megépítése elengedhetetlen. Kiemelte, hogy ez a fejlesztés különösen fontos, mivel az új központ nemcsak Miskolc 150 ezer lakosának, hanem a megye összes polgárának, összesen körülbelül 600 ezer embernek nyújt majd szolgáltatásokat. A 37 milliárd forintos projektből 15-20 milliárd forintot Európai Uniós forrásokból terveztek finanszírozni, de sajnálatos módon "vannak, akik ezt a javaslatot elutasították".

Lázár határozottan hisz abban, hogy egy "szilárd szuverenitáspárti, független kormányzat, amelyet komolyan vesznek, képes lesz visszanyerni minden egyes forrást."

Az egyik megszólaló a panelprogram újbóli elindításáról tett javaslatot, ami számos előnnyel járhatna az építőipar számára: új munkahelyek teremtését eredményezhetné, továbbá a panelházak energetikai hatékonyságát is jelentősen javítaná.

Lázár János állítása szerint a minisztériumában jártak már beruházók annak érdekében, hogy a miskolci lakásépítések ügyében előrelépjenek. Hozzátette, a fejlesztésbe a lakóközösségnek, az önkormányzatnak, valamint az építési minisztériumnak kell vállalnia a költségeket.

"Én nem nyúlhatok a polgármester zsebébe, hogy őneki mennyi pénze van" - jelentette ki, majd hozzátette, ha a lakóközösségek egyhangú döntést hoznak a felújítás mellett, akkor a miniszter tárcája is "partner lesz." A válaszadást követően az építkezési vállalkozóként dolgozó férfi visszakapta a mikrofont és azt mondta, "valahogy helyzetbe kellene hozni az építőipart, mert ez az év eddig nem egy sikersztori".

Miskolc évek óta lemaradt a jelentős beruházások terén, és ez nemcsak a város gazdasági helyzetére, hanem a jövőbeli fejlődési lehetőségeire is hatással van. Egy iparági szakértő a miniszter figyelmét arra hívta fel, hogy a város gazdag ipari örökséggel és kiemelkedő műszaki tudással bír, ám ennek ellenére nem települt ide egyetlen autógyár sem. Szerinte a kormányzatnak lehetőséget kellene biztosítania arra, hogy Miskolc is részesüljön egy olyan "sorsfordító" beruházásban, mint amilyen Szegeden vagy Debrecenben megvalósult.

A miskolciak számára fontos, hogy saját ipari jövőjükről ők maguk dönthessenek. Az ő véleményük és igényeik alapvetően meghatározzák, milyen irányba fejlődjön a város ipara.

- hangoztatta Lázár. Szerinte nem lenne kedvező, ha egy autóipari beszállító jelenne meg a városban, miközben a helyi közösség "nem tudna azonosulni vele". A miniszter kifejtette, hogy egy ilyen fejlesztéshez a városnak rendelkeznie kellene saját, jelentős területtel, melyet a polgármester jelenleg lakóépítési projektekhez kívánna felhasználni. Azonban ezt a területet még meg kell vásárolni az államtól, és a városnak komoly pénzügyi nehézségekkel kell szembenéznie.

Kiemelte, hogy a "sorsfordító" lépés még nem került végrehajtásra, viszont a kormány nyitott a "együttműködésre".

A nehézipar megszűnésével hátrányos helyzetbe került Miskolc 30 évvel ezelőtt és "ez a régió még mindig ennek a sebeitől szenved" - jelentette ki egy résztvevő. Szerinte, amikor egy térség ilyen nehéz helyzetbe kerül, akkor a kormánynak segítséget kellett volna nyújtania. Hozzátette, környező városokban megvalósuló ipari fejlesztések miatt munkaerőhiány van, ami miatt folyamatosan költöznek el a fiatalok.

A miniszter szerint a kivándorlást a munkahelyek megteremtése mellett úgy lehet megállítani, ha egy település jó szolgáltatásokat ad. Ilyennek tartja például az óvodák, az iskolák, az utak, valamint a házak minőségét.

Az egyik résztvevő javaslatot tett arra, hogy az M30-as autópályát érdemes lenne összekapcsolni az Avas városrésszel. Ezzel a lépéssel a jövőbeli ipari területek számára megfelelő infrastruktúra biztosítható, amelybe a külvárosi részeket is integrálni lehetne. Emellett megemlítette, hogy a miniszterium szakemberei készíthetnének egy részletes tanulmánytervet, amely segítene előmozdítani az ügyet.

Lázár János kifejtette, hogy a tanulmányterv kidolgozása nem jár jelentős költségekkel, és azt is fontosnak tartja, hogy meg kellene vizsgálni, mikor lehetséges a jelenleg felújítás alatt álló útszakasz helyreállítása után a megvalósítás.

Lázár azzal indokolta a Budapesti Műszaki Egyetem által készített tanulmány 30 éves titkosítását, hogy a dokumentum nyilvánosságra hozatala csupán a Strabag kivitelezőcég érdekeit szolgálná. Ezzel a lépéssel a cég előnyhöz juthatna, hiszen felkészülhetnének egy esetleges bírósági eljárásra.

Én azt mondom, hogy mindenért a Strabag a felelős, hiszen ő építette és ő terveztette, tehát a kiviteli terveket is ő vette át, és ő nem valósította meg. Nem mondok abban titkot, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem szerint a Strabag nem járt el a kellő gondossággal, amikor az utat megépítette, ezért csúszott meg

"Teremtsd meg a saját stílusodat!" - bátorította a miniszter.

A lakossági fórumon felmerült a Harcosok Klubja témája is, amelyet azzal vádoltak, hogy a magyar emberek közötti feszültséget szítja.

A miniszter szerint azonban nem történik ilyen.

A Fidesz készen áll, hogy aktívan részt vegyen az online világ kihívásaiban. Az emberek bizalmának elnyeréséért folytatott küzdelem fontosabb, mint valaha; itt az ideje, hogy együttműködjünk, nem pedig egymást ellenállásra bírva.

- válaszolta.

"Nem tartja zavarónak, hogy a Harcosok Klubja néven indította el a kampányt?" - tette fel a kérdést az egyik résztvevő, majd megjegyezte, hogy az író egy nyíltan meleg ukrán férfi, míg a főszereplő egy "skizofrén, aki önmagával vívott harcot".

"Nem érzem úgy, hogy skizofrén lennék" - válaszolta Lázár. Kiemelte, hogy a névválasztás sikeressége csak a 2026-os választások után fog kiderülni.

Related posts