Egyre többen távolodnak el a sötét flottától, ami máris drámai áremelkedéseket idézett elő.

Az olajszállító hajók bérleti költségei a Hormuzi-szoroson keresztül közlekedő útvonalakon több mint kétszeresére nőttek, miután Izrael a múlt héten támadást indított Irán ellen – számolt be róla a Financial Times. Az iráni agresszió következtében a vásárlók egyre inkább más öböl menti exportőrök felé orientálódnak, elkerülve a hagyományos nemzetközi biztosítási és biztonsági normákat figyelmen kívül hagyó, úgynevezett iráni "sötét flottát".
A Clarksons Research legfrissebb adatai alapján a nagyon nagy nyersolajszállító hajók (VLCC) bérleti díja, amely képes akár 2 millió hordó olaj szállítására is, az Öböl és Kína közötti útvonalon a múlt szerdaihoz képest változásokon ment keresztül.
Ezen a héten szerdára a napi bevétel 19 998 dollárról 47 609 dollárra nőtt.
Ez a növekedés lényegesen túlszárnyalja a globális nyersolajszállító hajók díjait nyomon követő Baltic Dirty Tanker Index 12 százalékos emelkedését, amely ugyanebben az időszakban figyelhető meg.
A Gersemi Asset Management alapítója, Joakim Hannisdahl véleménye szerint a hajótulajdonosok egyre inkább visszafogják kínálatukat, ami a jövőben még magasabb bérleti díjakhoz vezethet. Ezzel párhuzamosan Richard Fulford-Smith, az Eden Ocean befektetési cég vezetője is hangsúlyozza, hogy a jelenlegi piaci hangulatot nagymértékben befolyásolják az Irán olajexport-képességét övező aggodalmak, amelyek a konfliktus során felerősödtek.
Irán jelenlegi helyzete nemzetközi szankciók miatt rendkívül összetett, mivel az ország exporttevékenysége nagyrészt a "sötét flottának" nevezett hajópark révén valósul meg. Ez a flotta az általános nemzetközi biztosítási és biztonsági normák megkerülésére épít, lehetővé téve az olajexportot a szankciók ellenére. Ugyanakkor a piacon megjelentek olyan tendenciák, amelyek szerint egyes vásárlók inkább más olajexportáló országokhoz fordulnak, ahol a hajózási gyakorlatok átláthatóbbak és jogszerűebbek. Ez a váltás pedig jelentős hatással van a bérleti díjakra, amelyek az ilyen megbízhatóbb szolgáltatások iránti kereslet növekedése miatt emelkednek.
Ha az iráni hajók teljes mértékben eltűnnek a flottából, az azt jelenti, hogy több hajóra lesz szükség a normál flotta működésének fenntartásához.
„Tedd egyedivé a mondandódat!” – javasolta Fulford-Smith.
Lars Barstad, a világ legnagyobb tőzsdén jegyzett olajszállító vállalatának, a Frontline-nak a vezérigazgatója a múlt héten a Financial Timesnak nyilatkozva elmondta, hogy várakozásai szerint az Irán elleni támadás a vásárlókat más öböl menti exportőrök felé tereli, és elfordulnak a sötét flottától.
Stephen Gordon, a Clarksons Research londoni ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy az izraeli támadások nem mutatnak hatást Irán olajexportáló kapacitására.
Gordon megjegyezte, hogy "A közel-keleti szállítási útvonalakon az utóbbi napokban drámai módon megugrottak a tankerek fuvardíjai. Ennek oka, hogy néhány tulajdonos inkább elkerüli a régiót, vagy pedig magasabb kockázati prémiumot kér a helyi működésért."
Az olajszállítmányok továbbra is zavartalanul érkeznek a térségből.