Megnyílt a világ első olyan autópályája, ahol az elektromos járművek vezeték nélküli töltésére is lehetőség van.
Az innováció lehetővé teszi, hogy az autók, buszok és teherjárművek vezetés közben is energiához jussanak, ezzel forradalmasítva az elektromos közúti közlekedést.
Franciaország volt az első ország a világon, ahol dinamikus, vezeték nélküli töltőrendszerrel ellátott autópálya-szakaszt üzemeltek be. Ez az innovatív megoldás lehetővé teszi az elektromos járművek számára, hogy menet közben, közvetlenül az úton töltsenek, jelentősen növelve ezzel a járművek hatékonyságát és csökkentve a töltési időket - tájékoztat az Interesting Engineering cikke alapján a hvg.hu.
A rendszert az A10-es autópályán, Párizstól körülbelül 40 kilométerre nyugatra helyezték tesztelés alá, valós forgalmi körülmények között. A projektet megvalósító Vinci Autoroutes vállalat tájékoztatása szerint a tesztidőszakot követően egy másfél kilométeres szakaszra integrálták a töltést lehetővé tévő indukciós tekercseket, amelyeken teherautók, buszok és személyautók is közlekedhetnek. Az eddigi mérések alapján a rendszer csúcsteljesítménye meghaladta a 300 kW-ot, míg az átlagos teljesítménye 200 kW fölött alakult.
Ennek a megoldásnak nagy előnye a hagyományos töltőpontokhoz képest, hogy a járműveknek nem kell megállniuk, hanem haladhatnak, miközben energiát vesznek fel.
A folyamat lényege, hogy amikor egy vevőtekerccsel ellátott jármű áthalad az úton elhelyezett tekercsek felett, a mágneses mező által generált elektromos áram aktiválódik a vevőben. Ez az áram lehetőséget ad arra, hogy vagy az akkumulátor töltődjön, vagy közvetlenül a motort hajtsa meg.
A kivitelezők állítása szerint, amennyiben a töltőállomások mellett bevezetik az új rendszert, jelentős mértékben csökkenthető a nehézgépjárművekből származó szén-dioxid-kibocsátás. Jelenleg a logisztikai ágazat a teljes kibocsátás körülbelül 16 százalékát adja, így ez a lépés Franciaország számára jelentős előrelépés lenne a fenntartható fejlődés irányába.
Egyedülálló, vezeték nélküli töltési rendszert próbálnak ki Bajorország, Lombardia, Svédország, az Egyesült Államok, Izrael és Dél-Korea autópálya szakaszain.





