Főállásban autószerelőként dolgozik, de emellett már 17 éve titokban ő a Mikulás is.


Reggel 6:45 van, egy kőbányai címre igyekszem. A lakótelep ködös, sötét parkolójában csak egy bepárásodott szélvédőn át szűrődik ki fény. Közelebb érve az autóhoz, a tetején lévő plüss agancsot és a hűtőrácsra ragasztott piros pamacsot veszem észre, a kocsiban ülő alak pedig engem. Integetünk egymásnak. Egy mikulással beszéltem meg találkozót (9 éven aluli olvasóinknak: a Mikulással), úticélunk a pusztaszabolcsi önkormányzat télapó ünnepsége, ide hívták Kiss Attilát és az időközben megérkező két krampuszt, közösen indulunk a Citroen márkájú szánnal. Menet közben faggatom a szakmájáról.

Attila Mikulástörténete 2007-ben indult, amikor testvére arra kérte, hogy meglepje unokahúgát azzal, hogy Télapónak öltözik. Az elképzelés izgalmasnak tűnt, és miután Attila teljesítette a feladatot, alig lépett ki a lakásajtón, máris szembetalálta magát a szomszéddal, aki a különös jelmezben látta őt. Ezután egy újabb kihívás következett: az ismerős lakók a lépcsőfordulóban akadtak rá, és egy tízest adtak a „fellépésért”. Ez a móka folytatódott, míg végre sikerült elhagynia a házat. Amikor észbe kapott, másfél óra elteltével és egy meglehetősen jókora összeggel a zsebében állt. Ekkor támadt az az ötlete, hogy ezt a tevékenységet akár komolyabban is űzhetné. Vállalkozást alapított, weboldalt hozott létre, és interaktív műsort tervezett, melyhez több Mikulást és Krampuszt is felvett, hogy az egész ország területét lefedjék. Attila nem volt idegen a szórakoztatás világában; éveken át DJ-ként dolgozott klubokban és rádiókban, sőt, színpadi műsorvezetőként is fellépett, például szépségversenyeken. Főállásban pedig egy autóvillamossági szervizt irányít, ahol a szakmai tapasztalatait kamatoztatja. Ez a sokoldalú háttér tette lehetővé, hogy a Mikulás szerepét ne csupán játékos kedvvel, hanem szakmai hozzáértéssel is űzze.

A mikulásokat maga képezi ki. Fontos, hogy az illető jól bánjon a gyerekekkel. Ha egy kicsi megijed és sírni kezd, gyorsan kell tudni reagálni és megoldani a problémát.

A testalkat kérdése rendkívül fontos. Amikor új Mikulás jelentkezik, az egyik első dolog, amire kíváncsiak vagyunk, az a magassága és a testsúlya. "Azonnal próbálom a fejemben összeállítani a képet: ha valaki magas, de a súlya viszonylag alacsony, akkor valószínűleg nem rendelkezik a jellegzetes 'Mikulás-hassal'. Van, aki sportos alkatnak tartja, de számomra fontosabb, hogy legyen egy kis pocakja, és hogy igazi szeretettel forduljon a gyerekek felé." Mivel a Mikulás szerepe jellemzően szezonális, a jelentkezők többsége alkalmi munkára aspirál, de akadt már olyan barátja is, aki 14 éven át hűségesen dolgozott mellette. Attila észrevette, hogy bár a Mikulás hagyományosan idősebb férfiakat idéz, a jelentkezők között csupán kis részesedést képviselnek a nyugdíjasok. Sokan tartanak attól, hogy valami újba kezdjenek, pedig sokan közülük már felneveltek egy egész generációt, és ha valaki, akkor ők igazán tudják, hogyan kell bánni a kicsikkel – mondja Attila.

A Mikulás szakma erőteljesen iparosodott az utóbbi években. Sajnos itthon és Európában sem található egy igazi összetartó Mikulás közösség, hiszen a konkurens vállalkozók hajlamosak titkolni egymás elől az üzleti praktikáikat. Ezzel szemben az Egyesült Államokban a télapók hajlamosak megosztani tapasztalataikat, ötleteiket, és tanácsokat adni egymásnak arról, hogyan érdemes fejleszteni a tevékenységüket. Az öltözködés terén is van eltérés: míg Európában a hosszú nadrág és kabát a megszokott, addig Amerikában a rövid kabát van a középpontban. Attila, aki már körülbelül 10 éve a finn Mikulás, a Joulupukki piros ruhájának mintájára készítette el saját, egyedi jelmezét, miután szakembert keresett fel a méretek és a tervezés kapcsán – meséli büszkén.

Az online jelenlét jelentősége vitathatatlan. Attila, aki az évek során több millió forintot fektetett Google hirdetésekbe, büszkén hangoztatja, hogy ennek köszönhetően honlapja a keresési találatok élvonalában szerepel. Ugyanakkor, nem csak ő, hanem sok versenytársa is felfedezte a közösségi média erejét. Érdekes ellentmondás, hogy míg TikTokon és Instagramon rengeteg fiatalhoz el lehet jutni, a reklámok hatására a gyerekek könnyen rábukkanak a titokra. Attila véleménye szerint ez is hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek egyre fiatalabb korban vesztik el a Mikulásba vetett hitüket. A tendencia azt mutatja, hogy 8-10 éves korban sokan már tudomást szereznek erről a titokról, legyen szó idősebb testvérekről, barátokról vagy szülőkről. "A gyerekek nagyon ügyesek, először még elhiszik, hogy a családtagok beöltöznek, de hamar észreveszik például az apjuk sportcipőjét vagy a nagybácsi hangját. Ekkor jön a lépés, hogy a szülők profi Mikulást fogadnak" - mondja Attila.

Ebben az évben számos felkérést le kellett mondaniuk, mivel a naptáruk már teljesen megtelt. Az előrejelzéseik szerint idén még várható néhány esemény, hiszen vannak, akik amerikai hagyományok szerint hívják őket karácsony idején. A 6-i nap környékén is több Mikulás rendezvényt szerveztek, így a várakozás és a készülődés még nem ért véget.

Attila környezete elismeréssel fogadja szakmáját, tisztelik őt amiért 17 éve még mindig ezt csinálja. Elmondása szerint ez korántsem csak a pénzről szól. Boldoggá teszi, hogy látja a mosolyt a gyerekek arcán, a szülőket pedig, ha csak arra a 20 percre is, de kirántja a mókuskerékből.

Related posts