Lehetséges, hogy egy súlyos emberi tévedés állt az Air India légikatasztrófa hátterében?
Ez a működési zavar a repülőgép sebességének és magasságának hirtelen csökkenéséhez vezethetett.
Az egész világot sokkolta az Air India AI171-es járatának szörnyű tragédiája. Ahogy korábban említettük, a baleset következtében több mint 290 ember vesztette életét, miután a gép mindössze 32 másodperccel a felszállás után lakott területre zuhant és lángra lobbant.
Madas László, utasszállító pilóta és igazságügyi szakértő, korábban lapunknak kifejtette, hogy a tragédia mögött számos tényező húzódhat meg. Például a felgyülemlett szennyeződés miatt mindkét hajtómű leállhatott, de egy esetleges teljesítményszámolási hiba is szerepet játszhatott, amely az emberi tényezőknek tudható be.
A Daily Mail legfrissebb cikkében a kereskedelmi pilótaként és YouTube tartalomkészítőként ismert Steeeve kapitány osztja meg gondolatait. A tapasztalt szakember, aki már számos baleset körülményeit elemezte, most az indai gép tragikus katasztrófájára is kitér. Véleménye nemcsak figyelemfelkeltő, hanem igencsak riasztó is, mivel saját elmélete szerint a történtek mögött sötétebb okok húzódhatnak meg.
Steeeve azt mondja, szerinte egy rendkívül egyszerű hiba történt a pilótafülkében, amikor a másodpilótát arra kérték, hogy húzza be a futóművet.
"Úgy vélem, hogy ez lehetett az eset mögött, de hangsúlyozom, hogy ez csupán az én nézőpontom! Tehát, a pilóta valószínűleg azt utasította a másodpilótának, hogy zárja be a futóművet. Aztán úgy gondolom, hogy a másodpilóta a fékszárny kezelőkarját ragadta meg, és azt próbálta megmozdítani a futómű helyett. Ha valóban így történt, az rengeteg mindent megmagyarázna, ami a repülőgép leállásához vezetett" - fejtette ki feltételezését a pilóta.
Steeeve megjegyezte, hogy a kibővített fékszárnyak következtében a repülőgép drámaian csökkentette volna sebességét és magasságát, ami a pilóta számára gyakorlatilag megoldhatatlan feladatot jelentett volna. Elméletét azzal támasztotta alá, hogy a 787 típusú gép szárnyai általában hajlanak a felszállás során, amikor a felhajtóerő segíti a levegőbe emelkedést.
Az Air India gépén azonban úgy tűnik, hogy nem mutatkozik ilyen görbülés, ami erősíti a feltételezést a fatális véletlenről.
A repülőkatasztrófát egyetlen ember élte túl, aki a rendőrség szerint a vészkijáraton tudott kimenekülni. A repülő a lakott területre zuhanva tűzgolyóvá változott, a tűz azért lehetett olyan nagy és pusztító, mert az Angliába induló gép tele volt tankolva kerozinnal.