Figyelmeztetést adott ki a Magyar Nemzeti Bank: csalók próbálnak áldozatokra lelni, miközben a jegybank nevében telefonálnak.


A kibercsalók egyre ravaszabb módszerekkel próbálnak hozzáférni az emberek banki adataihoz, és most az MNB nevében telefonáló csalókra figyelmeztetünk. Ezek a csalók piackutatásra vagy állítólagos jogtalan tranzakciókra hivatkozva próbálnak információt szerezni a gyanútlan fogyasztóktól. Fontos hangsúlyozni, hogy a Magyar Nemzeti Bank soha nem kér el telefonon vagy elektronikus úton bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat az ügyfeleitől. Varga Mihály jegybankelnök júniusi bejelentésével összhangban a jegybank öt fontos intézkedést vezetett be, hogy támogassa a kormányt a pénzügyi visszaélések ellen folytatott harcban.

A Magyar Nemzeti Bankra vonatkozóan 2023 szeptemberében tapasztalt adathalász-támadások, valamint az ezeket követő tavaly májusi és szeptemberi újabb próbálkozások után a kibercsalók ismételten telefonos csalási kampányt indítottak, ezúttal a jegybank nevének kihasználásával.

Az MNB ügyfélszolgálatára idén mostanáig 172 darab, a jegybank nevével történő visszaélésről beszámoló ügyféljelzés érkezett.

A csalók egy speciális csoportja telefonos hívás során a jegybank munkatársaként mutatkozik be, és azt állítják az ügyfeleknek, hogy jogtalan tranzakciók (például utalások, készpénzfelvételek vagy limitemelések) történtek a számlájukon. Kérik az ügyfeleket, hogy "adatokat egyeztessenek", ami valójában csak egy trükk, hogy megszerezzék a bankszámla vagy bankkártya adataikat. A céljuk, hogy elérjék a tulajdonos nevét, kártyaszámát, és a kártya hátoldalán található háromjegyű CVC-kódot is. Fontos, hogy legyünk éberek, és soha ne adjuk meg ezeket az információkat gyanús telefonhívások során!

Ezek birtokában online vásárlásokkal emelik le az ügyfelek pénzét azok bankszámlájáról jellemzően olyan Európán kívüli webáruházas vásárlások útján, amely esetén nincs szükség kétfaktoros, megerősített ügyfélazonosításra. Az MNB ügyfélszolgálatára érkező panaszok közül 82 esetben számoltak be e csalási mintázatról.

A kiberbűnözők egy másik csoportja is hasonló taktikákat alkalmaz, amikor magukat az MNB munkatársainak adják ki, és "telefonos piackutatást" folytatnak. Céljuk, hogy kiderítsék, a megkeresett ügyfél tisztában van-e a banki csalásokkal. A beszélgetés során ügyesen eloszlatják az ügyfél aggályait és gyanúját, végül pedig a banki adatok megszerzésére is rákérdeznek. Itt is a fogyasztók megkárosítása a végső cél, ami sajnos egyre gyakoribbá válik a digitális világban.

A Magyar Nemzeti Bank hangsúlyozza, hogy soha nem kérik az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton a bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat. Érdemes óvatosnak lenni, és ha hasonló hívást kapunk, érdemes pontosító kérdéseket feltenni. Amennyiben gyanú merül fel, a legjobb, ha megszakítjuk a beszélgetést, majd felhívjuk az MNB ügyfélszolgálatát, hogy megerősítést nyerjünk. Különösen figyelmeztető jel lehet, ha a hívó fél sürgető vagy fenyegető hangnemben kommunikál, főleg ha észleljük, hogy az ügyfél bizalmatlan a beszélgetés során.

Amennyiben egy ügyfél véletlenül megosztotta bizalmas azonosítóit, fontos, hogy azonnal értesítse a bankját és a rendőrséget.

Amennyiben az MNB tudomást szerez a nevével való visszaélés következtében károsult személyekről, rendszerint maga is büntetőfeljelentést tesz a nyomozó hatóságnál.

A kiberbiztonsági kockázatok megelőzésére, csökkentésére Varga Mihály jegybankelnök júniusban jelentette be az MNB öt intézkedését az online bűnőzök ellen. A jegybank emellett számos állami intézménnyel és a pénzpiac szereplőivel KiberPajzs néven közös kommunikációs és edukációs kampányt folytat, továbbá elemzi a folyamatokat, lehetséges intézkedéseket az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek támogatására, védelmére - közölték.

Related posts