Grúz béranyák, erős iráni nők, valamint eltűnt felvidéki testvérek – mindezek a különös sorsok szövik át a történetek hálóját.


A 22. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon kihirdették a nyertes filmeket, amelyek november 11-19. között öt izgalmas kategóriában versengtek. A legjobb dokumentumfilm díját a "Szerződés kilenc hónapra" című grúz alkotás nyerte el, amely egy fiatal grúz anya béranyaságon keresztül zajló küzdelmeit és a szegénység által támasztott kihívásokat tárja fel. A legjobb magyar film elismerését az "Apám lánya" című alkotás kapta, amely egy elveszett nővér utáni nyomozás izgalmas történetét meséli el.

2025-ben közel nyolcezer embert szólítottak meg a valóság történetei. A fesztivál online folytatódik, november 30-ig 36 film kölcsönözhető a Verziótékából, köztük a nyertes és különdíjas filmek is. A Verzió Budapestet idén is a nemzetközi dokumentumfilmes világ fókuszpontjává tette egy hétre. Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválja ismét a világ legaktuálisabb és legerősebb dokumentumfilmjeit mutatta be. A világ minden tájáról érkező filmek érzékeny és sokszínű témákat dolgoznak fel: a háború sújtotta Ukrajnától, Gázától, és Iraktól kezdve az itthon is égetően aktuális társadalmi kérdésekig, mint a nemi egyenlőtlenség, a klímaválság vagy a gyermekvédelem.

A Verzión idén 60 film szerepelt, négy kategóriában osztottak ki díjakat a szakmai zsűrik, és a nézők szavazatai alapján bejelentették a Közönségdíjas filmet is a szerdai díjátadó ceremónián. A nyertes filmek alkotói 1000 eurós pénzdíjban részesülnek a fesztivált társszervező Blinken OSA Archivum jóvoltából.

Természetesen! Íme egy egyedi megfogalmazás: "Elismerésben részesültek:"

A Verzió rendezvénye minden évben arra törekszik, hogy rávilágítson a kirekesztés és a jogsértések súlyos problémáira, miközben lenyűgöző filmek segítségével bemutatja az emberi sokféleséget. Célja, hogy a mozgókép erejével sensibilizálja a közönséget, és ezáltal elősegítse a társadalmi párbeszédet és az elfogadást.

A legkiemelkedőbb emberi jogi dokumentumfilmet a Verzió fesztivál felhívására összeállított öt fős Fiatalok zsűrije választotta ki. A díjat a Sundance nagydíjas „Áttörni a sziklákon” című film kapta, amelyet Sara Khaki és Mohammadreza Eyni rendezett. A mű középpontjában egy női figura áll, aki bátran küzd az iráni patriarchátus ellen. A zsűri indoklásában kiemelik: „A filmben egyaránt fellelhető a feszültség és a remény. Egy régóta elfeledett női tapasztalatot elevenít meg, amely erősséggel és büszkeséggel, ugyanakkor érzékenységgel is bír.” A történet egy olyan nő életét követi, aki már születése óta hátrányos helyzetben van csupán nemi hovatartozása miatt, és aki szembeszáll egy olyan társadalmi normával, amely szerint kizárólag a férfiak képesek valódi változást elérni.

A Fiatalok zsűrije különdíját az idei Berlinalén két díjat is nyert Kartúm kapta, mely öt ember összefonódó sorsán keresztül mutatja be a szudáni polgárháborút. Egy olyan közösséget mutat meg, amely álmodik, énekel, táncol, és vágyik visszatérni a saját földjére, emlékeztetve arra, hogy az elnyomással szemben is kitart a remény, a bátorság és a változás iránti vágy. A zsűri tagjai Irem Aysin Deprem, Amina Ghazouani, Nádasdi Éva, Polecsák Botond és Solongo Soninbayar voltak.

A nemzetközi verseny keretein belül a legjobb dokumentumfilm díját a "Szerződés kilenc hónapra" című alkotás nyerte el, melyet Ketevan Vashagashvili rendezett. Ez a georgiai film a kereskedelmi béranyaság szabályozatlan világába nyújt betekintést, és arra figyelmeztet, hogy a személyes kapcsolatok és még a test is commodities-ként kezelendővé válik, miközben a széthulló társadalmi struktúrák súlya egyre inkább megterheli a családokat. A zsűri kiemelte, hogy a film érzékeny gesztusokkal, csendes pillanatokkal és az anya-lánya kapcsolat finom, intim mozzanataival közvetíti az érzelmi töltetet. "Elképesztően finom, mégis erőteljes módon világít rá arra, hogy a személyes és a politikai dimenziók soha nem választhatók el egymástól, különösen azok számára, akik bonyolult és egyenlőtlen rendszerekben kénytelenek navigálni" - fogalmazott a zsűri indoklásában.

A Hasszánnal Gázában című film, amelyet Kamal Aljafari rendezett, különdíjat nyert el, méltán hívva fel a figyelmet egy olyan helyszínre, amely a valóságban már nem létezik, de a filmvásznon mégis él és lélegzik. "Ez a mű egyfajta párbeszédet teremt a látható és a tudott között, lehetőséget adva a nézőknek arra, hogy saját tapasztalataikkal töltsék ki a jelenlét és a hiány közötti űrt. Emlékeztet minket arra, hogy amikor egy föld és annak népe az eltűnés szélére sodródik, az emlékezés válik az ellenállás egyik legfontosabb eszközévé" - olvasható a zsűri indoklásában, amelynek tagjai között szerepelt Eroll Bilibani, a DokuFest Kosovo DokuLab programjának koordinátora, Hack Júlia vágó, valamint Anca Paunescu, a One World Romania kurátora.

A Verzió magyar versenyprogramja idén olyan családtörténeteken vezetett végig, amelyek az életről, a kitartásról és a túlélés akaratáról szólnak. A legjobb magyar dokumentumfilm az Apám lánya lett, Podhradská Lea rendezésében. A film egy olyan főhős történetét mutatja be, akit korán elhagytak és bántalmaztak, mégis képes volt erőt találni a továbblépéshez. A film a személyes kutatás, a lírai képi világ és a nyers érzelmek elegáns összefonódásáért kapta a díjat. A magyar verseny zsűrije Maria Krauss, producer, aktivista (Plesnar & Krauss Films), Truls Lie, a Modern Times Review főszerkesztője és Igor Stanojević a Beldocs Filmfesztivál programigazgatója voltak.

A Doc Future versenyt, melyben első- és második filmes alkotók versenyeztek, szintén nemzetközi zsűri értékelte, tagjai Mikulán Dávid intermédia művész, rendező, Oliver Sertić producer, a Liburnia Filmfesztivál koordinátora és Sofia Tocar forgalmazó (Square Eyes) voltak. A Doc Future díj nyertese az Álomélet stockfotókból (r. Danial Shah) megmutatja, hogyan képzelhetjük újra önmagunkat és a valóságot a kamera szemén keresztül. "A rendező érzékenysége és tiszteletteljes megközelítése egy közös alkotói tér megörökítésében - amely egyúttal tükörként is működik - lehetővé teszi, hogy ránézzünk saját magunkra, nevessünk is magunkon, és közelebb kerüljünk egymás álmainak és félelmeinek megértéséhez." - indokolt a zsűri. A filmről itt írtunk.

A Doc Future különdíját az "Itt vagyok" című film nyerte el, amelyet Paczolay Zsófi és Dorian Rivière készített. A zsűri véleménye szerint ez a mű minden részletében precízen kidolgozott. "Erőteljesen hangsúlyozza a gondoskodás és a szolidaritás létfontosságú szerepét, azokat az értékeket, amelyeket világszerte, különösen Európában, aggasztó ütemben veszítünk el."

A közönségdíjat Haragonics Sári "Szia, Sári" című filmje nyerte el, amelyben a jelen idejű események, családi archív felvételek, hangüzenetek és álmok különleges egymásra építkezése által egy érzékeny és sokszínű képet kapunk arról, miként fonódik össze a múlt és a jelen a családi kapcsolatokban. A film lenyűgöző módon tárja fel, hogy ezek az időbeli rétegek hogyan hatnak egymásra, formálva identitásunkat és viszonyainkat.

Az idén jubiláló, tizedik alkalommal megrendezett Verzió DocLab szakmai programja izgalmas eseményeket hozott, és a díjak kiosztása is emlékezetes pillanatokat tartogatott. A legnagyobb elismerést a The Grandfather Puzzle című magyar-amerikai projekt érdemelte ki, amely több rangos hazai és nemzetközi díjat is bezsebelt. Az HBO Fejlesztési Díj, a FocusFox utómunka támogatása, valamint a MADOKE támogatása nem csupán szakmai elismerést nyújtanak, hanem jelentős lehetőségeket is teremtenek az alkotók számára, hogy projektjeikkel a nemzetközi dokumentumfilmes színtérre lépjenek.

Nagy örömmel tölt el minket, hogy a közönség idén is kihasználta az interakció lehetőségét! Az alkotók és a nézők között élénk párbeszéd bontakozott ki, ami felejthetetlen emlékekkel gazdagította az eseményt. A Verzió fesztivál idén is a befogadás és a párbeszéd szellemét hirdette, ami a látogató filmkészítők számára is különösen értékes élményt nyújtott.

„Tedd a saját stílusoddá!” – hívja fel a figyelmet Gyureskó Enikő, a fesztivál igazgatója. „A budapesti és vidéki vetítéseken, valamint a kísérő programokon részt vevő 8000 ember remekül tükrözi a Verzió különleges hatását.”

A 22. Verzió fizikai eseményei lezárultak, de a filmélmények továbbra is folytatódnak az online térben. Az Online Verzió keretein belül november 20-tól 36 izgalmas filmet nézhetnek meg a fesztivál streaming platformján. A filmek kölcsönzésére november 30-ig van lehetőség. A DocFan bérlettel rendelkező nézők pedig egészen december 10-ig élvezhetik a kínálatot.

Related posts