József nem övezte be magát a biztonsági övvel, ami miatt több büntetést kellett fizetnie.


Egy férfit két hét alatt négy alkalommal büntettek meg ilyen szabálysértésért, és összesen 80 ezer forintot kell befizetnie

Két hét leforgása alatt négyszer is megbírságolták biztonsági öv nélküli vezetésért, és ez a történet a jász-nagykun-szolnok megyei Öcsödön élő József életében nem éppen kellemes tapasztalatokat hozott. A férfi nem volt tisztában azzal, hogy a rendőrség új technológiát szerzett be, mellyel hatékonyabban tudják figyelni és szankcionálni a biztonsági öv használatának elmulasztását, valamint a mobiltelefonok vezetés közbeni használatát. A Blikk szeptemberi cikkében már beszámoltak erről, de József ezt valahogy elmulasztotta. Fontos kiemelni, hogy nem a kamerák technikai fejlesztése történt, hanem a kamerafelvételek felhasználásának szabályai változtak meg. Ez azt jelenti, hogy mostantól bírságot szabhatnak ki olyan felvételek alapján is, amelyek szabálysértést dokumentálnak, így a kamerarendszer folyamatosan üzemel. József esete jól példázza ezt, hiszen minden egyes szabálysértésért külön bírságot kapott, még ha azok csak percek különbséggel történtek is.

(A legfrissebb hírek itt)

- Október elején egy nap csak a barkácsboltba mentem, ám oda és vissza is lefotózott a VÉDA-kapu - magyarázta a Blikknek a férfi, hogy a négy büntetésből kettőt miként szerzett be alig tíz perc alatt. A büntetési csekkek pedig még meg sem érkeztek, amikor a férfi további két bírságot gyűjtött be, ugyancsak biztonsági öv nélküli vezetésért. A férfinak a szabálysértésekért 20-20 ezres, összességében 80 ezer forintos bírságot küldtek ki.

József, aki önkritikáját nem rejti véka alá, dühöngött a sorozatos büntetések miatt, és a negyedik figyelmeztetést követően úgy döntött, hogy megosztja tapasztalatait a Facebookon. Ezzel a lépéssel célja az volt, hogy felhívja a helyiek figyelmét a VÉDA-kapu körüli szabályok betartására, vagyis arra, hogy mindenképp használják a biztonsági övet. A poszt alatti kommentekből kiderült, hogy nem ő az egyetlen, akit a kamerák által rögzített szabálytalanság miatt büntettek meg; sokan osztották meg hasonló élményeiket, így a téma gyorsan népszerűvé vált a közösségi oldalon.

A rendőrség a közúti intelligens kamerarendszer révén - mint például az Autopalyamatrica.hu oldalon is megtalálható - szűri ki többek között a gyorshajtókat, a szabálytalanságokat, az autó műszaki vizsgájának hiányát, de akár a jogosulatlan autópálya-használókat is. A szabálysértésekről a kamerák automatikusan felvételt készítenek, s az alapján közigazgatási bírságot szabnak ki a gépjármű üzembetartójával szemben. Ám automatikus bírságolás nem járt a be nem kötött biztonsági övért, legalábbis eddig.

A hazai statisztikák riasztó képet festenek a biztonsági öv használatának elterjedtségéről. Berzai Zsolt rendőr alezredes, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság főtitkára által bemutatott 2025-ös adatok szerint a gépjárművezetők mindössze nyolcvan százaléka csatolja be az övét, ami azt jelenti, hogy tízből két sofőr még mindig a biztonságos közlekedés ezen alapvető szabályát figyelmen kívül hagyja. Az anyósülésen utazók körében az övhasználat valamivel kedvezőbb, hiszen itt a résztvevők kilencven százaléka betartja a szabályt. A hátsó üléseken azonban a helyzet aggasztó: tíz utasból csupán hét köti be magát. A szakemberek reménykednek abban, hogy a szigorúbb szabályozások bevezetésével javulni fog az övhasználati arány, és ezzel együtt csökkenni fognak a közlekedési balesetek következményei.

Bár a biztonsági öv használatának elmulasztásáról készült felvételek eddig is technikai bizonyítékot nyújtottak a VÉDA-kapuk által, a hatályos jogszabályok miatt a szabálysértőket nem lehetett megbüntetni. E problémát orvosolandó, idén július 5-től a biztonsági öv be nem kötése az objektív felelősség alá került, ami azt jelenti, hogy a gépjármű üzembentartója, vagy bizonyos esetekben a vezető, felelős az utasok övhasználatáért. Szeptember 18-tól pedig életbe lépett egy új rendelet, amely pontosan meghatározza a kiszabható bírság összegét, így a bírságolás eddigi akadályai elhárultak. Ahogy azt tapasztalhatjuk, a rendőrség már el is kezdte a szükséges intézkedések végrehajtását.

Az új jogszabály értelmében az üzembentartónak és a gépjárművezetőnek kötelező biztosítania, hogy minden utas használja a biztonsági övet. Amennyiben egy VÉDA-kapu vagy mobil VÉDA-rendszer észleli, hogy egy utas nincs bekötve, automatikusan lefotózza a járművet, majd a rendszám alapján a határozatot és a bírságot az üzembentartó részére továbbítja.

Ha az érintett képes igazolni, hogy az autót a szabályszegés időpontjában egy másik személy vezette, és a hatóság számára megnevezi ezt a személyt, akkor a bírságot a valós szabálysértő fogja megkapni. Viszont ha a felelős nem kerül megnevezésre, akkor a jármű üzembentartójának kell állnia a bírságot. A be nem kötött biztonsági öv esetében:

Józsefnek a négy alkalommal rögzített szabálysértés tehát összesen 80 ezer forintjába került. - Természetesen elismerem a hibámat, és befizetem a bírságot, de részletfizetést kérek - mondta Blikknek, hozzátéve: szerinte eltúlzott és magas a büntetés a magyar emberek fizetéséhez képest, ráadásul - háborgott - a településén inkább a közbiztonságra és a mindennapi problémát jelentő drogosokra kellene figyelniük.

Related posts