Az Erste bank meghozta a döntést, és eltávolítja a budapesti Pride-ról készült részt a reklámfilmjükből.


Az Erste újonnan készült reklámfilmje, amely mesterséges intelligencia segítségével készült, Európa történelmének jelentős eseményeit idézi meg, beleértve a Budapest Pride felvonulását is. A film középpontjában a bátorság, a szolidaritás és a jövő formálásának üzenete áll. Azonban a filmben bemutatott események kiválasztása nem teljesen egyértelmű, ami számos kérdést vetett fel. A bankcsoporthoz intézett megkeresésünkre válaszként csupán annyit közöltek, hogy újravágják a filmet.

Az Erste új reklámfilmje igazi különlegesség: mesterséges intelligencia segítségével készült, és a kontinens múltjának nagy pillanatait villantja fel. A történelmi események sorában ott van a Budapest Pride is, jelezve, hogy szerintük a sokszínűség és az elfogadás ugyanúgy része Európa történetének, mint a nagy fordulópontok. A film üzenete egyszerű: "Európa a bátorságra, a szolidaritásra és a jövő alakítására épül."

De most lássuk, milyen történelmi pillanatokon vezet végig az eredeti, 1 perc 20 másodperces reklámfilm:

A jól ismert melódia dallamos kíséretében felvillannak a történelmi pillanatok lenyűgöző képsorai, amelyek gyors egymásutánban idézik fel a múlt jelentős eseményeit, mintegy újraélesztve a múltat, és egyfajta új kezdetet sugallva. A film végén pedig megérkezik a mindent összefoglaló üzenet: "Európa a bátorság, a szolidaritás és a jövő aktív formálásának képességére épült."

Mivel számunkra nem volt egyértelmű, hogy milyen kritériumok szerint választották ki a reklámban bemutatott történelmi eseményeket, felvettük a kapcsolatot az Erste Csoporttal. Érdeklődtünk, hogy a reklámnak milyen célja van: politikai, gazdasági, vagy esetleg más típusú üzenetet kíván közvetíteni?

Feltettük a kérdést, hogy az idei Magyarországon zajló események közül melyek bírnak olyan súllyal, hogy párhuzamba állíthatók legyenek a filmben megjelenő emlékezetes pillanatokkal. Számunkra nem világos, hogy miért érdemelte ki a Budapest Pride a figyelem középpontját, és hogyan lehet egy lapon említeni olyan történelmi eseményekkel, mint a Prágai Tavasz, miközben a filmből kimaradt a magyar 1956-os forradalom, amely kétségtelenül jelentősége miatt nem maradhat figyelmen kívül.

Az idei Pride felvonulás jelentősége kapcsán felmerült bennünk a kérdés, hogy a filmben bemutatott meghatározó történelmi eseményeket hogyan válogatták össze. Mi alapján dőltek el, hogy mely momentumok érdemlik meg a figyelmet? Egy példát említve, miért nem szerepel a filmben a korunk egyik legfontosabb eseménye, az ukrán nép 2022 óta tartó bátor harca az orosz elnyomó, autokratikus rezsimmel szemben?

A kampányok dinamikájának alapos ismeretében nem hagyhattuk figyelmen kívül azt a kérdést sem, hogy létezik-e bármilyen összefüggés a reklámok megjelenése és a 2026-os magyarországi országgyűlési választások között.

Az Erste a hivatalos formában elküldött kérdéseinkre nem válaszolt, viszont a Telex keresztül jelezték, hogy kiveszik a cég reklámjából az idei Budapest Pride-ot ábrázoló részt. A Telex ugyanis velünk ellentétben nem várta meg első cikke megjelenésével a bank válaszát.

Az Erste Group szóvivője nyilatkozatában kifejtette: "Az Erste Bank Magyarország kérését figyelembe véve és tiszteletben tartva, módosítani fogjuk azokat a részeket, amelyek nem minden magyar számára egységes jelentéssel bírnak, és amelyek helyett más, a magyar történelem szempontjából fontosabb események is szóba jöhetnek." Hozzátették, hogy a bank idén az Európai Alpbach Fórum (EFA) szponzora, és ennek keretében készült el a mesterséges intelligencia által generált rövidfilm, amelyben a budapesti Pride-ot hangsúlyosabbnak ítélték meg Európa szempontjából, mint például Ukrajna szabadságharcát vagy az 1956-os magyar forradalmat.

Borítókép: Tövissi Bence / Index – egy különleges pillanat megörökítve, amely a vizualitás és a tartalom találkozását tükrözi.

Related posts