A friss szankciók hatására drámaian megemelkedtek a fuvarozási költségek.


Az Egyesült Államok által bevezetett új szankciók komoly átalakulásokat generáltak a globális olajkereskedelem és a tengeri szállítmányozás terén. Az orosz olajkereskedelemre vonatkozó korlátozások bevezetése azonnali piaci reakciót provokált, amely a szupertankerek fuvardíjainak drámai emelkedéséhez vezetett. Ez a változás nemcsak a kereskedőket, hanem az egész iparágat érintette, új kihívások elé állítva a szereplőket.

A kínai és indiai finomítók új üzemanyag-ellátási lehetőségek után kutatnak, mivel az Egyesült Államok szigorította az orosz olajtermelőkre és tankerhajókra vonatkozó szankcióit. E lépések célja, hogy csökkentsék a világ második legnagyobb olajexportőrének bevételeit, és ezzel befolyásolják a globális olajpiacot.

Az újonnan bevezetett szankciók számos hajót érintenek, amelyek az úgynevezett "árnyékflotta" tagjaiként működnek. Ezek a hajók korábban azzal a céllal hajóztak, hogy olajat szállítsanak Indiába és Kínába, amelyek az ukrajnai inváziót követően elkezdték felvásárolni az Európában betiltott olcsó orosz olajat. Emellett néhány tartályhajó az Iránból érkező olajszállítmányokat is kezelte, amely szintén szankciókkal sújtott ország.

A Very Large Crude Carrier (VLCC) osztályú tankhajók, amelyek lenyűgöző módon akár 2 millió hordó nyersolajat is képesek szállítani, mostanában drámai mértékben emelkedtek a fuvardíjak.

Az iparági források alapján úgy tűnik, hogy az Unipec, amely Ázsia legnagyobb finomítójához, a Sinopechez tartozik, pénteken számos szupertankert bérbe vett.

A Közel-Kelet és Kína közötti TD3C nevű útvonalon a pénteki nap óta a napi fuvardíj 39%-os növekedéssel 37 800 dollárra ugrott, ezzel elérve az október óta mért legmagasabb szintet.

- nyilatkozta egy hajóközvetítő.

A szankciók következtében drámai mértékben megugrottak a Kínába irányuló orosz olajszállítmányok szállítási költségei. Az S&P Global Commodity Insights legfrissebb adatai alapján az ESPO keverékű nyersolaj szállításához használt Aframax típusú tartályhajók fuvardíjai az orosz Kozmino kikötőből Észak-Kínába mostanra már több mint kétszeresére emelkedtek, elérve a 3,5 millió dollárt.

A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a szankciókkal sújtott tartályhajók Kína keleti részén, Shandong tartományon kívül rekedtek. Ennek oka, hogy a Shandong Port Group pénteken, még a washingtoni bejelentés előtt, tilalmat rendelt el a kirakodásukra.

Az elemzők véleménye szerint a tartályhajók elérhetősége tovább csökkenhet, mivel a kereskedők olyan hajókat keresnek, amelyek mentesek a szankcióktól az orosz és iráni nyersolaj szállításához.

Arra számítunk, hogy az elkövetkező hónapokban új hajók kerülnek be az árnyékflottába, ez pedig szűkíti majd a kínálatot a nem szankcionált fuvarozási piacon is

- írták a Kpler elemzői.

A fuvardíjak növekedése más útvonalakat is érint. A Közel-Keletről Szingapúrba tartó VLCC hajók tarifája péntek óta 11,15 világméretű (WS) ponttal emelkedett, így elérte a WS61,35-ös szintet. A Közel-Kelet és Kína közötti útvonalon a fuvardíj WS59,70-re ugrott, ami WS10,40-es növekedést jelent. Ezen kívül a nyugat-afrikai olajat Kínába szállító VLCC-k díja WS9,55-öt emelkedett, és most WS61,44-nél tart.

Az amerikai öbölből Kínába történő nyersolajszállítás költsége szintén jelentősen megnőtt. Jelenleg 6,82 millió dollárba kerül, ami 360 ezer dollárral több, mint a múlt héten.

Forrás: Reuters

Related posts