Kompetenciamérés: Orbán egykori oktatási minisztere sem tartja jelentősnek a kérdést.

A központi teszt bevezetése Pálinkás József minisztersége alatt történt. Véleménye szerint ez a módszer nem megfelelő arra, hogy a tanulók teljesítményét osztályzatok formájában értékelje.
Ha valaki megkérdezné tőlem, szívből azt ajánlanám a kormánynak, hogy tartózkodjanak ettől a lépéstől.
Orbán Viktor egykori oktatási minisztere, aki korábban a Magyar Tudományos Akadémia elnöki tisztségét is betöltötte, reagált a Népszavának a Belügyminisztérium legújabb terveire. Eszerint március 1-jétől életbe lép egy olyan módosítás, amely szerint az országos kompetenciamérés eredményeit emelt szintű érdemjegyekkel fogják értékelni. Ezen értékelések a tanév végén kapott jegyekbe és a következő középiskolai felvételihez szükséges pontszámokba is beszámítanak.
A Pintér Sándor által kidolgozott módosítás hivatalos célja, hogy...
Fontos, hogy a tanulók számára kiemeljük a kompetenciamérés jelentőségét, hiszen ez nem csupán egy egyszerű teszt, hanem egy lehetőség arra, hogy felmérjék tudásukat és fejlődésüket. Ezen mérési folyamat során a diákok ráébredhetnek saját erősségeikre és gyengeségeikre, ami segíthet nekik a jövőbeli céljaik elérésében. Az ösztönzés érdekében érdemes hangsúlyozni, hogy a maximális figyelem és erőfeszítés a teszt kitöltésekor nemcsak a jó eredményekhez vezet, hanem hozzájárul a személyes fejlődéshez is. A tanulók számára világossá kell tenni, hogy a kompetenciamérés során szerzett tapasztalatok értékesek, és segíthetnek nekik abban, hogy tudatosabban álljanak a tanulási folyamataikhoz. Így tehát, ha a diákok tudatosan és elkötelezetten vesznek részt a kompetenciamérésen, nemcsak az aktuális teljesítményüket javítják, hanem hosszú távon is előnyhöz juthatnak a tudásuk és képességeik fejlesztésében.
Pálinkás József akadémikus véleménye szerint a kompetenciamérés nem alkalmas a diákok osztályozására, és nem is ezt a célt szolgálja. Az első ilyen mérésre 2001 novemberében, éppen az ő minisztersége alatt került sor, amikor is az volt a cél, hogy egy olyan értékelési rendszer jöjjön létre, amely a nemzetközi PISA-tesztekhez hasonlóan működik, de a hazai iskolarendszer sajátosságaira helyezi a hangsúlyt. Ezzel a megközelítéssel az iskolák átfogóbb képet nyerhetnek diákjaik képességeiről, és hasznos visszajelzést kaphatnak pedagógiai munkájuk eredményességéről.
A kompetenciamérés egy hasznos eszköz, amely lehetővé teszi az iskolák számára, hogy összehasonlítsák saját teljesítményüket, és így képet nyerjenek arról, mely területeken szükséges a fejlődés. Ugyanakkor véleményem szerint ez a fajta mérés nem alkalmas arra, hogy az egyéni tanulók teljesítményét osztályzatokkal mérjük. Az a gondolat, hogy egy négyes osztályzat matematikából minden iskolában ugyanazt jelenti, csupán illúzió. Az osztályzatok mögött különböző oktatási környezetek és értékelési módszerek állnak, amelyek jelentősen eltérhetnek egymástól.
- fogalmazott Pálinkás József.
A kompetenciamérés időpontja idén március 24. és május 30. között kerül megrendezésre. A 4. évfolyamos diákok számára matematika és szövegértés feladatok várnak, míg az 5. évfolyamosok digitális kultúrával és történelemmel bővítik a méréseket. A 6-11. évfolyamon pedig természettudományos tantárgyak, idegen nyelv, valamint célnyelvi mérések is szerepelnek a programban.
Miklós György, a Szülői Hang képviselője kifejezte aggodalmát a legújabb módosításokkal kapcsolatban, amelyeket sokan kritikával illetnek. Véleménye szerint ezek a lépések tovább erősítik a gimnáziumi képzés leértékelését. A kormány már korábban is világossá tette, hogy csökkenteni kívánja a gimnáziumba továbbtanuló diákok számát. Varga-Bajusz Veronika, az ifjúságért felelős államtitkár hangsúlyozta, hogy bár Magyarország már szakképzési nagyhatalomnak számít, a kormány célja, hogy az általános iskola befejezése után tízből hét, vagy akár nyolc diák a technikumot válassza, szemben a jelenlegi hat diákhoz képest.
Ez a rendszer a gyermekek legfőbb ellenségévé vált, egy olyan őrület, amely a központosításra és kontrollra törekszik, és ez gyökeresen ártalmas számukra. Ha ez a terv sikerül, nemcsak a nagyobb gyerekeket, hanem a kicsiket is célba veszik, ami súlyos következményekkel járhat.
Gyarmathy Éva, a neveléslélektani szakpszichológus, a Népszavának kifejtette, hogy Pintér Sándor tárcája tervezett változtatásokat eszközölni az óvodai nevelés alapprogramjában.