A MÁV felfüggesztette a Vonatinfó szolgáltatását, így mostantól nem áll rendelkezésre lehetőség a vonatok késéseinek nyomon követésére.


Szombat reggel korai óráiban a térképes szolgáltatás hirtelen elérhetetlenné vált, amely eddig színes pöttyökkel mutatta a vonatok aktuális helyzetét és esetleges késéseit. Mostantól a rendszer az EMMA utazástervező platformjára irányítja az utasokat.

Szombat reggel megállt a vonatok mozgásának nyomon követésére szolgáló Vonatinfó rendszer, amit a 444.hu észlelt. A térképes szolgáltatás weboldala, valamint a MÁV alkalmazásába integrált felület is hirtelen elérhetetlenné vált. A felhasználóknak ezentúl automatikusan az Egységes Menetrend Magyarországon (EMMA) utazástervezőhöz irányítja őket a rendszer.

A Vonatinfó térképei eddig lehetőséget adtak arra, hogy nyomon követhessük a vonatok aktuális helyzetét és késéseik mértékét. A különböző járatokat színes pöttyök azonosították a térképen: ha a vonat kevesebb mint 5 percet késett, zöld szín jelezte a zavartalan közlekedést; 6-14 perc késés esetén sárga, míg 15-59 perc közötti késésnél narancssárga színnel találkozhattunk. Amennyiben a késés 60 percnél is hosszabbra nyúlt, piros jelöléssel figyelmeztettek a várakozásra.

Az EMMA alkalmazásban a vonatok késését nem színek jelzik, és az országos vonatforgalom teljes áttekintése sem lehetséges, mivel az app csupán egy korlátozott területet jelenít meg.

Már tegnap terjedt a hír, hogy az elmúlt hetek botrányai és vasúti összeomlásai miatt Lázár János utasítást adott a MÁV-nak, hogy az applikációból és a netről is tüntessék el a Vonatinfót, a sikeres, évek óta működő térképes vonatkövető rendszert, amin színkódos pöttyök révén könnyen követhetők a vonatok késései, a pillanatnyi forgalmi helyzet bárki számára. Nem akartam elhinni, hogy ez megtörténhet. Erre ma reggelre megtörtént: a Vonatinfó weboldal megszűnt, és Androidon már le is frissült a MÁV app - a Vonatinfó térkép pedig eltűnt

- Eseményről tett közzé véleményt közösségi platformján Vitézy Dávid.

A politikai elemző véleménye szerint, ha eddig nem is volt egyértelmű mindenkinek, a Vonatinfó megszüntetése most világosan rávilágított arra, hogy Lázár János nem a magyar vasút fejlesztésén fáradozik, hanem inkább "a 10 pontos propagandával próbálja manipulálni a lakosságot". Emellett "a vasúti pályák felújítása helyett inkább a vécék renoválását ígéri, és klímával felszerelt pótlóbuszokról beszél, amelyek azonban sosem érkeznek meg időben."

Lázár tényleg azt hiszi, hogy ettől a magyar emberek majd elfelejtik neki azt a rombolást, amit a vasúttal művelt? A leállított beruházásokat, visszavont járműbeszerzéseket, a vasút fejlesztéséből kivont százmilliárdokat, az egyre romló szolgáltatási színvonalat? Minden egyes nap, amikor Orbán Viktor ezt a lázári rombolást, hazudozást és ámokfutást hagyja, valójában csak egyet mutat: ez a kormány mostanra magasról tesz minden tömegközlekedő magyar emberre. Alig tíz hónappal a választások előtt sajátos politikai stratégia ez, de legalább világos üzenet - és azt hiszem, világosan ért is belőle minden utas és vasutas

- jegyezte meg Vitézy Dávid.

A Vonatinfó leállítása azért különösen érdekes, mert Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató június 14-én még azt írta a Facebookon, hogy a "több médiumban megjelent téves információ" ellenére a vonatok késéseit továbbra is lehet követni. Hegyi Zsolt azzal is büszkélkedett, hogy korábban ő intézte el, hogy a Vonatinfó minden internetképes eszközről elérhető legyen.

A MÁV-vezérigazgató azután közölte ezt, hogy az Elektronikus Mozdonyszolgálati Információ Gyűjtőrendszer (EMIG) június 13-ai leállásáról beszámolt a 444.hu. A mai napig elérhetetlen EMIG leállása azért volt hírértékű, mert ez az a rendszer, amiben az összes, Magyarországon közlekedő mozdony látszott - még azok is, amiket útközben átszámoztak.

Az átszámozás különös jelensége a pünkösdi hétvége vasúti zűrzavarában bukkant fel. Vitézy Dávid szerint Lázár János közlekedési miniszter utasításba adta, hogy a jelentős késésekkel érkező vonatok ne jelenjenek meg a vonatinformációs rendszerben.

A műveletet kétféleképpen valósították meg: vagy a MÁV-appban nem tüntették fel, mikor indult el a késő vonat, vagy a vonatok útközben változtatták meg a számukat. Az átszámozott járatok ugyanis nem jelennek meg a vonatinformációs rendszerben, így a késéseikről sem lehet információt kapni.

A Vonatinfó szolgáltatásának megszüntetését követően a MÁV sajtónyilatkozatot tett közzé. A közleményben hangsúlyozták, hogy az "elmúlt időszakban bekövetkezett számos változás" indokolja a térképek egységesítését. Ennek értelmében a Vonatinfó és az EMIG weboldalai mostantól egyaránt az EMMA platformra irányítanak.

Azt ígérték, hamarosan új funkciót is kialakítanak a rendszerben, amivel az átszámozott vonatokat is követni lehet majd. A Vonatinfó legfontosabb funkciójáról, a vonatokat színes pöttyökkel jelző Magyarország-térkép pótlásáról viszont semmit sem írtak.

Related posts