Megfogni a polip csápjait és eltávolítani őket.

Vannak országok, ahol évente csupán egyetlen kihívással kell szembenézniük. Ezzel szemben nálunk gyakran felhalmozódnak a feladatok, és most is egy ilyen időszakot élünk át.
Nem elegendő pusztán azokat az eseményeket és tapasztalatokat összegyűjteni, amelyeket Magyar Péter az országjárásai során hallgatói és beszélgetőtársai megosztanak. A tűrhetetlen hőségben dolgozó orvosi rendelők, a gödrökkel teli utak, a szaktanárok hiányában működő iskolák, a kiflire és pohár tejre elegendő nyugdíjak, a szárnyaló albérleti árak, a fiatal felnőttek elhelyezkedési és megélhetési nehézségei, a kizárólag Orbán barátai számára elérhető pályázatok, az egyenlőtlen és kiszámíthatatlan versenyfeltételek, a szomszédos országok árszintjét túllépő árak, valamint a mindezeket tagadó, szavakkal eltakart kormányzati hazugságok mind arra figyelmeztetnek, hogy sürgősen változásra van szükség. A zsibbasztó jövőképet, amely nap mint nap egyre sötétebbé válik, fel kell váltania egy új, reményteli perspektívának, ahol Orbán és hívei emelkedő jövedelme, vagyoni gyarapodása, valamint "Állatfarmja" megállíthatatlan növekedése nem a társadalom többségének rovására történik.
A hétfejű sárkány legelső fejének levágása a legnagyobb kihívás. De vajon melyik is az a bizonyos első fej?
AZ ELSŐ A "SZERVEZETT FELVILÁG", A BŰNSZERVEZETKÉNT MÜKÖDŐ ÁLLAMGÉPEZET SZÉTSZERELÉSE. Bármelyik probléma megoldásához kezdünk hozzá, elsőként le kell fejtenünk az államgépezet egészét csápjaival körülfonó "magyar polip" valamelyik karját.
Nézzük meg közelebbről azt a 400 milliárd forintot, amely a Magyar Nemzeti Bankból közpénz jellegét elvesztő alapítványokhoz "csurrantottTermészetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!cseppentett". Ez az összeg pontosan megegyezik az összes magyar nyugdíjas egy havi nyugdíjával, így nem csoda, hogy sokakban felmerül a kérdés: hová tűnt ez a hatalmas összeg? Ahhoz, hogy a családszerető Matolcsy György és fia "elbindzsizhesse" ezt a pénzt, szükség volt a MNB törvényének olyan módosítására, amely gyökeresen megváltoztatta a jegybank működését. E változtatások következtében a jegybank már nem számít az állam egyszemélyes részvénytársaságának, hiszen eltűnt az alapítói (pénzügyminiszteri) hozzájárulás a mérlegéből, és a jegybank törvényes működése felett sem őrködik többé folyamatosan az Állami Számvevőszék. A módosításokat a pénzügyminiszter, mint a "szervezett felvilág" tagja, terjesztette elő, ezzel nemcsak a saját hatáskörét csökkentette, hanem azt is elfogadta, hogy a jegybank nyeresége ezután már nem a költségvetés bevétele, míg a esetleges veszteségei továbbra is a költségvetést terhelik. Ez azt jelenti, hogy a jegybank által kezelt pénz gyakorlatilag szabad préda lett, akár spekulációs célokra is felhasználható. Ezzel a lépéssel a miniszter lemondott a jegybanki pénz közpénz jellegének megőrzéséről, ami komoly kérdéseket vet fel a pénzügyi felelősség és átláthatóság terén.
Természetesen, ha figyelembe vesszük, hogy Magyarországon minden esemény mögött Orbán Viktor döntése áll, akkor könnyen kirajzolódik a Szent (Bűn)Szövetség tagjainak képe. Még egy húszfilléres sem mozoghat "szabadon" Pestről Budára Orbán Viktor áldása nélkül. Így hát a jegybanki pénzek szabad felhasználásúvá tétele is legalább három kulcsszereplő, Varga pénzügyminiszter, Matolcsy jegybankelnök és maga Orbán miniszterelnök tudatosan megtervezett lépése volt. Nem is meglepő, hogy amikor a jegybanki alapítványokból eltűnt közpénz nyomait próbáljuk felderíteni, a tények kiderítése gyakran meglehetősen nehézkes, sőt, szinte vonakodva jönnek napvilágra Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni! ha egyáltalán.
Nem különbözik ettől az autópályák 35 éves koncesszióba adásának esete sem, csak ott a pályázatot kitervelő és lebonyolító miniszterek mellett feltűnik "ártatlan pályázóként" néhány nyerésre ítélt civil, OrbánTermészetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!közeli oligarcha.
Ahhoz, hogy elkezdjük magunkról lefejteni a "magyar polip" csápjait, nem kell a kétharmados országgyűlési többséget igénylő sarkalatos törvények megváltoztatása. Elég, ha elkezdjük a nyilvánosság elé tárni a közönség számára korábban nem hozzáférhető, titkosított, de a választások után megalakuló kormány kezét gúzsba kötő titkos megállapodásokat,
A szerződésekből eredő kötelezettségek és a súlyos pénzügyi terheket jelentő döntések hiányos előkészítése sokszor bosszantó következményekkel jár. Érdemes lenne a nagy, összetett szuperminisztériumokat átalakítani kisebb, jól körülhatárolt, szakosodott minisztériumokká és állami ügynökségekké. Ez a lépés nem csupán a rejtett problémák feltárásához vezetne, hanem hozzájárulna a feladatellátás tervezésének, végrehajtásának és ellenőrzésének átláthatóbb rendjéhez is. A tisztább struktúra elősegítené a hatékonyabb működést és a felelősségek világosabb meghatározását is.
Amennyiben az új kormány megalakulását követően azonnali gyorsleltárt készítünk az ország pénzügyi, gazdasági, nemzetközi jogi és köztisztviselői helyzetéről, hamarosan világosabban láthatjuk a "magyar polip" mindent átható karjait. Ezt a gyorsleltárt, ahogy az egyes minisztériumok átadásTermészetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!átvétele zajlik, az új kormány folyamatosan bővítheti és finomíthatja. A feladatok átadásával és átvételével járó leltár világosan megmutatja, hogyan működött a szervezett felvilág.
A fékek és ellensúlyok helyreállítása az egyes önálló minisztériumokba szervezett állami feladatok (pl. polgári titkosszolgálatok, állami vagyonkezelés, koncessziós jogok) folyamatos országgyűlési bizottsági ellenőrzésével veheti kezdetét. Mindaddig, amíg esetleges bűnszervezetben elkövetett csalásra, illetve hűtlen kezelésre gyanút adó és a közbeszéd tárgyát képező ügyekben lefolytatandó ellenőrzések és vizsgálatok nem fejeződnek be, az adott javakat (vagyontárgyakat, követeléseket, szolgáltatásokat) a vizsgálatok lefolytatására kijelölt szervezetek felelős őrzésbe veszik. Ez arra alkalmas, hogy ne tűnjenek el az esetleges bizonyítékok, ne kezdjenek fejvesztett hatáskörátruházásba, ahogyan az a MNB alapítványainak vagyonkezelésével megbízott szervezetek tették az új jegybankelnök érkezésekor.
A "Gazdasági vezetés túlzott központosítása" című értekezés első vitájának hetvenedik évfordulója alkalmából, amelyet Kornai János 1956. szeptember 24Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!én mutatott be, a frissen kinevezett kormány lehetőséget kap arra, hogy megkezdje az OrbánTermészetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!rendszer túlcentralizált struktúráinak első körös leépítését. E jeles évforduló kapcsán nem szükséges újból életre hívni a Petőfi Kört, bár a szabad sajtó újjáélesztése érdekében ez kétségtelenül nem lenne felesleges lépés. Mint ahogyan azt tudjuk, 1956Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!ban a Petőfi Kör gazdasági vitáinak résztvevői szinte „átvonultak” a Tudományos Akadémiára, hogy megismerjék a tervgazdaság talán legátfogóbb kritikáját, amelyet Kornai János fogalmazott meg alapos és empirikus alapossággal végzett kutatásai nyomán.
A gazdasági vezetés túlságosan központosított rendszere Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni! Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó 1957, Budapest Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni! című értekezés vitáján egy hatalmas, több száz fős közönség gyűlt össze, hasonlóan a Petőfi Kör rendezvényeihez. Ebben az időszakban a kommunista pártvezetés éppen olyan belső harcokat vívott, mint amilyeneket ma Orbán Viktor tapasztal a globális kihívásokkal (mint például a globalizáció vagy a woke és LMBTQ ideológiák ellen), miközben ahelyett, hogy a valódi gazdasági problémákra összpontosítana. Kornai már 1956 őszén világosan kifejtette, hogy a döntések túlzott centralizálása és a bürokrácia nem csupán túllépés, hanem a tervutasításos rendszer lényegi jellemzője.
Most, a dolgozat vitájának 70Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!es éves évfordulóján majdnem ugyanott tartunk, mint 1956Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!ban. A magyar gazdaság stagnálását előidéző szervezett és felülről kitervelt korrupciós mechanizmus, a verseny kerülése és a bajnokok kijelölése az Orbán bürokrácia részéről nem túlkapás, hanem ez a rendszer valóságos természete. Amíg a magyar polip valamennyi karját le nem vágjuk, amíg a szervezett felvilágot fel nem számoljuk, addig nincs remény a dinamikus alkalmazkodó növekedésre.
A szervezett felvilág felszámolásához vezető első lépések sorába illeszkedik valamennyi, az elmúlt tizenöt évben az oligarchák zsebébe való pénzszivattyúzás érdekében létrehozott, központosított szervezet felülvizsgálata. Kezdjük akár a Klebelsberg Központon, vagy a szörnyszülött múzeumi gólemeken, a hírek központosított szűrésére hivatott Magyar Távirati Iroda monopolhelyzetén, a centralizált hulladékkezelés aligTermészetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!alig működő és veszteséges rendszerének átvilágításán, az összevont MÁVTermészetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!Volán decentralizálásán és a helyi közlekedési feladatoknak az önkormányzatok kezelésébe való átadásán Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni! szinte mindegy.
Fontos, hogy elinduljon a szigorúbb ellenőrzés az Orbán körüli hatalmi struktúrák által birtokolt nagyvállalatok működésében, és szükség esetén meg kell fontolni a monopolhelyzetük fokozatos felszámolását is.
Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél egyedivé tenni, és szívesen segítek átfogalmazni vagy feldobni!
A cikkben kifejtett nézetek nem feltétlenül egyeznek meg szerkesztőségünk hivatalos álláspontjával. Fenntartjuk a jogot arra, hogy a beérkező írásokat szerkesszük és szükség esetén rövidítsük.