Fesztivál zajlik az autók műszaki vizsgáztatásának terén!


Egy autócentrum tulajdonosa arra figyelmeztet, hogy egyes vizsgabiztosok nem hajlandóak átengedni a vizsgasoron az ideiglenesen forgalomból kivont gépjárműveket, mivel azok nem rendelkeznek kötelező biztosítással. A jogszabály szerinti kivétel hiába fogalmaz tisztán ezzel kapcsolatban, egyesek kizárólag a főszabályt értelmezik, ennek következtében pedig rengeteg autó parkol a vizsgára várva.

A vadonatúj személyautóknak nincsen kötelező gépjármű-felelősségbiztosításuk (KGFB), tekintve, hogy még soha nem voltak forgalomba helyezve, így a műszaki vizsgáztatás alkalmával ezzel nem is szokott probléma lenni.

Más helyzet, amikor egy ideiglenesen a forgalomból kivont használt autót vizsgáztatnak. Bár ezek a járművek sem rendelkeznek KGFB-vel, mégsem szokott gond lenni a vizsgáztatással, mivel az üzemben tartó, vagy a kereskedő bemutatja a kormányhivatal által kiállított kivonási igazolásokat - számolt be a Totalcar.

Most azonban felütötte a fejét egy jogszabályi anomália, ami miatt nehézzé, vagy éppen lehetetlenné vált ezeknek az autóknak a műszaki vizsgáztatása.

A jogszabályi előírások értelmében kizárólag azok a járművek vehetnek részt a műszaki vizsgán, amelyek érvényes kötelező felelősségbiztosítással bírnak. Az autócentrum vezetője arról tájékoztatott, hogy a vizsgaállomás újonnan kinevezett vizsgabiztosa határozottan kijelentette: egyetlen autót sem fog átengedni a vizsgasoron, amennyiben az nem rendelkezik érvényes biztosítással.

Ha a jogszabályt vesszük alapul, akkor a vizsgabiztos törvényszerűen jár el. A szaklap szerint azonban van egy kis bökkenő, szerintük ugyanis "amikor a jogszabály azt írja elő, hogy valaminek a meglétét ellenőrizni kell, az nem azt jelenti, hogy annak a valaminek mindig, minden esetben meg kell lennie. Hanem azt, hogyha az a valami megvan, akkor be kell mutatni, ha pedig nincs, akkor igazolni kell, hogy miért hiányzik".

Úgy fogalmaznak továbbá, hogy "a jogalkotó szándéka szerint a KGFB fedezet fennállásának vizsgálata kizárólag azon járművek esetében értelmezhető és vizsgálható, amelyek kötelesek ilyen biztosítással rendelkezni. A KGFB törvény vonatkozó szabályai szerint a forgalomból ideiglenesen kivont járművek nem minősülnek ilyennek". Magyarul tényleg ír ilyet a jogszabály, de szakértők szerint a vizsgabiztos nem értelmezte azt helyesen, ugyanis kizárólag a főszabályt vette figyelembe, a kivételekkel azonban nem törődött.

Az autócentrum üzemeltetője szakértőkhöz fordult, hogy tisztázza, milyen lehetőségei vannak a helyzetében. Az ajánlások között szerepelt, hogy a műszaki vizsga előtti reggelen az üzembentartó kössön biztosítást, majd ezt követően mondja le azt a vizsga után. Azonban fontos hangsúlyozni, hogy ez a gyakorlat jogellenesnek számít, mivel a jogszabályok kifejezetten tiltják a színlelt szerződések alkalmazását.

Nincs is szükség trükkökre, csupán a jogszabályok pontos és helyénvaló értelmezésére van szükség - olvasható az autós szaklapban. A cikk hangsúlyozza, hogy létezik egy világos főszabály, amely mellett a kivételek is egyértelműen meghatározottak.

Related posts