Marcin Romanowski: Alkotmányos puccs bontakozik ki Lengyelországban, míg Brüsszel csendben figyel.


A lengyel kormány alkotmányos szerveket számol fel, független intézményeket bénít meg, és az információs monopólium kiépítésén dolgozik - állítja Marcin Romanowski.

A volt igazságügyi miniszterhelyettes, aki jelenleg politikai menekültként Magyarországon él, a Magyar Nemzetnek adott interjújában alkotmányos puccsról, a jogállamiság leépítéséről és az Európai Bizottság politikai kettős mércéjéről beszél. Szerinte Donald Tusk nem kormányoz, hanem uralkodni akar - de ez az elnyomásra, cenzúrára és félelemre épülő rendszer végül a saját bukását készítheti elő.

- A The European Conservative-ban megjelent cikkében a lengyel parlament közelmúltbeli intézkedéseit "alkotmányos puccsnak" nevezte. Pontosan mit ért ez alatt, és miért tartja a jelenlegi helyzetet különösen veszélyesnek?

Az alkotmányos puccs kifejezés arra utal, amikor az állam legfőbb alapelveit súlyosan megszegik azáltal, hogy egy alkotmányos szervet jogellenes módon eltávolítanak vagy működését ellehetetlenítik.

Lengyelországban napjainkban minden figyelem a megválasztott államfő, Karol Nawrocki hivatalba lépésének megakadályozására összpontosul, ami valójában egy puccsot jelentene. Emellett jogszerűtlen lépések történnek a Nemzeti Médiatanács, egy alkotmányos szerv de facto felszámolása érdekében is. Ez a testület független a kormánytól, és alapvető feladata a szólásszabadság, valamint a médiapluralizmus védelme.

A balliberális koalíció tagjai 2025 júliusának végén azért döntöttek Maciej Swirski, a Tanács elnökének az Állami Törvényszék elé állítása mellett, hogy – minden lényeges indok nélkül – sürgősen megvonják tőle a hivatalos tevékenység folytatásának jogát.

Mindeközben néhány nappal korábban, 2025. július 16-án az Alkotmánybíróság egyértelmű határozatot hozott arról, hogy egy alkotmányos szerv - mint például a Médiatanács és annak elnöke - tagjának automatikus felfüggesztése alkotmányellenes. A bíróság rámutatott, hogy egy ilyen személy ellen csak minősített, legalább 3/5-ös többséggel lehet eljárást indítani - hasonlóan a minisztertanács tagjaihoz. Az Alkotmánybíróság tavaly hasonló határozatot hozott a Lengyel Nemzeti Bank elnöke elleni támadással kapcsolatban is. Emellett ideiglenes intézkedéssel megtiltotta a Szejmnek, hogy bármilyen lépést tegyen az ügyben a végleges ítélet meghozataláig.

A Szejm figyelmen kívül hagyta mindkét alkotmánybírósági határozatot, és olyan jogszabályokra hivatkozva hozott döntést, amelyeket korábban már alkotmányellenesnek nyilvánítottak, így ezek jogi érvényességüket elvesztették. Ez a lépés nem csupán a jogállamiság elvének súlyos megsértését jelenti, hanem egyúttal a lengyel Büntető Törvénykönyv 127. és 128. cikkében meghatározott bűncselekmények, mint az alkotmányos rend elleni támadás és az alkotmányos szervek erőszakos eltávolítása, tényállását is megvalósítja.

Már korábban eljuttattam egy feljelentést az ügyészséghez, és jelenleg egy újabb ügy dokumentálása folyamatban van. A mögöttes cél az, hogy aláássák a Nemzeti Médiatanács működését – ezt a testületet bízták meg a szólásszabadság és a médiapluralizmus megóvásával. Ez a hatóság volt az utolsó erős bástya, amely megakadályozta, hogy Lengyelországban teljes körű információs monopólium és liberális cenzúra alakuljon ki.

Related posts