Furcsa, de igaz: az európai piacon a legjobb ár-érték arányú villanyautó egy igazán figyelemre méltó választás! -- Totalcar
Több mint egy éve készítettünk egy átfogó piaci összehasonlítást az újonnan kapható elektromos autókról. Azóta azonban több tucat modell és változat jelent meg, valamint az árazás is változott, így itt az ideje frissíteni az összehasonlítást, mely lehetőség szerint minden modellt és akkumulátorváltozatot érint. Mivel a piac tavaly óta akkorára nőtt, hogy már a kisautók és kis méretű crossoverek listája is 37 változatot ölel fel, így az idei teljes piaci körképet részletekben közöljük.
A tavalyi listához képest jelentős változásokon megy keresztül a módszertan. A motorteljesítményt felváltja a sokkal fontosabb gyorstöltési teljesítmény, ami új dimenziót ad az ár-érték arány értékelésének. Mostantól nem csupán azt vesszük figyelembe, hogy ki mekkora akkumulátort építhet be az autójába, hanem azt is, hogy az milyen gyorsan tölthető, így a hosszabb utazásokra való alkalmasságát is alaposan megvizsgáljuk.
A kisautók világában a tölthetőség nem játszik kulcsszerepet a végső rangsorolás során, mivel a vásárlók többsége ezeket a járműveket második autóként szerzi be. Ennek következtében a gyorstöltési lehetőségek általában háttérbe szorulnak, és sokkal lényegesebb szemponttá válik az ár. A listán a legkedvezőbb árú modell a Leapmotor T.03, azonban a gyorstöltési teljesítmény terén a leggyengébben szerepel, így összességében jelentősen hátrébb végzett a sokoldalúbb alternatívákhoz képest.
Az ár-érték arány szempontjából a kisautók között kétségtelenül az európai modellek a legsikeresebbek. A Citroen ë-C3 Long Range, a Fiat Grande Panda és a Renault 5 52 kWh-s változata mind bekerült a legjobbnak számító öt autó közé. A távol-keleti gyártók közül a BYD Dolphin Surf és a Hyundai Inster nagyobb akkumulátoros változata emelkedik ki, hiszen ezek a modellek a harmadik és negyedik helyen zárták a saját kategóriájukat.
Érdekes megfigyelni, hogy a legrosszabb és a legjobb helyzetben is ugyanaz az ë-C3 variáns található. A legolcsóbb modell, a Comfort Range alapváltozata, mindössze 9 millió forintba kerül, ám sajnos a gyorstöltési lehetőség teljesen hiányzik belőle. A csupán 7,4 kW-os töltési kapacitás miatt pedig igencsak csalódást keltő teljesítményt nyújt.
A legnagyobb akkumulátort kisautóba a BYD építi, a Dolphinhoz elérhető 62 kWh-s LFP kémiájú akkumulátor csomag 427 kilométeres WLTP hatótávot biztosít. Érdekesség, hogy ennek ellenére nem a Dolphin hatótávolsága a legnagyobb, a Peugeot e-208 54 kWh-s akkumulátorral szerelt kiadása ugyanis a WLTP ciklus szerint 429 kilométer megtételére is képes.
A kis méretű crossoverek világában már számos olyan modell található, amelyeket elsődleges autóként is bátran választhatunk. Minden egyes típus WLTP hatótávolsága meghaladja a 300 kilométert, és a legkisebb akkumulátor kapacitása is jóval 40 kWh fölött van. Az eltérő használati körülmények miatt a gyorstöltési lehetőségek kiemelkedő szerepet játszanak a végső rangsorban.
Az ár-érték arány összehasonlítások világában ritka végeredmény jött így ki, ugyanis a legdrágább modell bizonyult a legjobbnak, így a 16,6 millió forintról induló svéd-kínai Volvo EX30 nagy hatótávolságú verziója lett a kategóriabajnok, amelyet a szegmensben legnagyobb akkumulátorának és a legjobb gyorstöltési teljesítményének köszönhet.
A kategóriában kiemelkedő vételnek számít a második helyezett Citroen ë-C3 Aircross Long Range, ami 11 millió forintos áron kínál 54 kWh kapacitású akkumulátort, amellyel az egész listában a legjobb ár/hatótáv arányt nyújt. A lista harmadik helyére szintén ez a típus került, de a kisebb akkumulátor csomaggal - ez az opció 10,2 milliós árával a legolcsóbb a kategóriában. A negyedik szintén a Volvo EX30 lett, mivel a modell alapváltozata az 51 kWh-s akkumulátorcsomagját kiemelkedően gyorsan, 150 kW-tal tudja tölteni, 14 millió forintos áron. Az ötödik helyre még az Opel Frontera alapmodellje fért be, amely a Citroën ë-C3 Aircross-szal azonos műszaki tartalmat ad 10,8 millió forintért, különbséget csupán az extra felszereltség, illetve a karosszéria formája jelent.
A kisautók és a kompakt crossoverek világában az árak még mindig a megfizethetőbb kategóriába esnek. Az elektromos modellek árai jellemzően a belső égésű motorral hajtott, legmagasabb felszereltségű változatok árával kezdődnek. Egyes gyártók olyan vonzó akciókkal rukkolnak elő, amelyek lehetővé teszik, hogy a két hajtás közötti árkülönbséget kamatmentes hitel formájában vegyük igénybe. Ezzel a megoldással a gyártók abban bíznak, hogy az üzemanyag-megtakarítás éppen fedezi a hitel alacsonyabb törlesztőrészletét. Az idei év sokkal kedvezőbb kilátásokat mutat, mint a tavalyi, a legkisebb autók piacán pedig egy egységes árstratégia kezd körvonalazódni, amely a kedvező ár/hatótáv arányban is jól érzékelhető.





