Jelentős átalakulások várhatóak a KRESZ szabályrendszerében: a módosítások minden közlekedőt érinteni fognak!

A Dallas sorozat legendás Pameláját alig lehet felismerni: a 75 éves Victoria Principal friss képeken tűnik fel, és megjelenése lenyűgöző átalakuláson ment keresztül.
A KRESZ-szabályok felülvizsgálata már jó ideje napirenden van, és 2025-re végre megérkeznek az új, szigorúbb előírások. A kormány szándéka, hogy a változások nem csupán az autósokat érintik, hanem a közlekedés minden résztvevőjére kiterjednek. Ez új lehetőségeket és kihívásokat hozhat a közlekedés biztonságában és a közlekedési kultúrában egyaránt.
Az alapvető és nemzetközi jogrend alá eső megkötéseken nem változtatnak, azonban néhány olyan változás jöhet majd, amely specifikusan a magyar közlekedési szokásokra reagál. Többek közt az utóbbi években rohamosan elterjedt, gyaloglás közbeni telefonozás is szigorítva lesz.
Nap mint nap szembesülünk azzal a jelenséggel, hogy az emberek az utcákon, okostelefonjaik bűvkörében sétálnak, szinte észrevétlenül. A KRESZ már régóta figyelmezteti a vezetőket, hogy a telefonhasználat vezetés közben büntetést von maga után, és ennek következményeként 3 büntetőponttal sújtja az elkövetőket. Most azonban egy új KRESZ-tervezet került a Telex birtokába, amely nem csupán a sofőröket célozza meg, hanem a gyalogosokat is. Az új szabályozás megtiltaná számukra, hogy az úttesten vagy a vasúti átjárókban telefonozzanak, illetve más, figyelmüket elvonó tevékenységeket folytassanak. E lépés jelentős mértékben hozzájárulhat a közlekedési balesetek számának csökkentéséhez.
A lakott területeken kívül minden 3 év alatti gyermeknek kötelező lenne ülve utazni a tömegközlekedési eszközökön. Az óvodák és iskolák környezetében úgynevezett suli/ovi övezeteket vezetnének be, ahol egyedi szabályozás várható. A tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, ennek megfelelően a sebességhatár is 30 km/óra lenne.
Az autóutakon való közlekedésben is változások jöhetnek, 110 km/óra helyett akár 120 km/órás sebesség is engedélyezhető lenne. Illetve az autópályákon gyors szakaszokat neveznének ki, ahol a 140 km/órás sebesség is megengedett lenne. Lakott területen kívül a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók sebességhatárát megemelnék 70-ről 90 km/órára. Beleírnák a megújult KRESZ-be a cipzárelvet is, amelynek értelmében, ha a két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávba be kell engedni a megszűnő sávból érkező járműveket.
Új szabályozások lépnek életbe a kerékpárosok és rolleresek közlekedésében. A legfontosabb változás, hogy a 14 év alatti kerékpárosok számára kötelezővé válik a bukósisak viselése, ezzel is növelve a fiatalok biztonságát. Emellett bevezetésre kerülnek a vegyes használatú sávrészek, amelyeket az úttest jobb szélén alakítanak ki, így biztosítva a zökkenőmentes közlekedést. A biztonság érdekében a kötelező távolságtartás szabályai is életbe lépnek: az autósoknak kerékpárosok előzésekor 50 km/órás sebességig minimum 1 méter, ennél nagyobb sebességnél pedig legalább 1,5 méter oldaltávolságot kell tartaniuk. Ezen intézkedések célja, hogy csökkentsék a balesetek számát és fokozzák a közlekedésbiztonságot.
A napjainkban egyre népszerűbbé váló elektromos rollerek használatára vonatkozó szabályozások is megérdemlik a figyelmet. Azok a rollerek, amelyek legfeljebb 25 km/órás sebességre képesek, kizárólag 12 évnél idősebb fiatalok számára lennének elérhetők. A járdákon a sebességkorlátozás 10 km/óra, míg más területeken 20 km/óra lenne érvényben, amennyiben nincs más korlátozás. Az erősebb, akár 45 km/órás sebességre is képes elektromos rollerek esetében a használatot 14 évnél idősebbeknek engedélyeznék.
A jogosítvány megszerzéséhez szükséges oktatási órák egy része családtagok által is átvehető lenne, feltéve, hogy megfelelnek a meghatározott követelményeknek. Ezen kívül a forgalmi gyakorlati órák egy részét szimulátoros képzéssel lehetne helyettesíteni, ami már számos nyugati országban elterjedt módszer.