És mi a helyzet a csodás dunai panorámával, ezer ötven négyzetméteren? Téged is lenyűgöz, Bástya?
A Halászbástyát lezárták, hogy pénzt kérjenek a festői dunai látványért, ám a közvélemény felháborodása mindent elsöpört. A magyar háztartások eladósodottsága történelmi csúcsra emelkedett, miközben milliárdokat pumpálnak az Eximbankba. Mészáros Lőrinc exfeleségének kartellügye egyre zűrzavarosabbá válik, Tiborcz István győri üzlettársa deszkával és édességgel szállítja a terveit Paksra, míg Nagy Márton testvérének köre napelemparkot létesít. Merre tart a jövő? Ez a HVG első heti gazdasági összefoglalója 2025-re.
A hétfő már tavaly decemberben beköszöntött, így mindössze fél hét telt el az új évből, de a meglepetések sora e rövid idő alatt is elkezdődött: január másodikán fekete kordon húzódott meg a Halászbástya alsó részén, hogy megakadályozza a dunai panoráma ingyenes élvezetét. Mostantól csak azok élvezhetik a csodás kilátást, akik hajlandóak kifizetni az 1500 forintos belépőt. A Budavári Önkormányzat már tavaly december 12-én meghozta ezt a döntést, így valójában csak azok lepődtek meg, akik nem tartották szem előtt ezt az információt – ami a legtöbb emberre igaz lehet.
A tervek szerint a fizetős tesztüzem egy hónapos időtartamra lett volna beütemezve, ezt követően pedig az önkormányzat elemezte volna a kapott eredményeket. Karácsony Gergely főpolgármester pár órán belül reagált is, és az eljárást abszurdnak, valamint méltatlannak minősítette. A kirohanás olyan mértékű volt, hogy Böröcz László, az I. kerület fideszes polgármestere, egy nap leforgása alatt végül eltávolíttatta a kordont, kijelentve, hogy azt nem állítják vissza.
Kevésbé látványos és meghökkentő, de sokkal jelentősebb változásokat is hozott az újév, rengeteg új szabály élesedett január elsején. Megemeltek több adót, lakáscélra felhasználhatóvá tették a nyugdíjra félretett pénzt és a Szép-kártyára érkező összegek felét, változott a Babaváró hitel, megérkezett a munkáshitel - melyre már rá is repültek a bankok, itt lehet tájékozódni az összegekről és a feltételekről -, és még rengeteg egyéb szabály módosult. Aki lemaradt a fejleményekről, annak ezt a részletes összefoglaló cikkünket ajánljuk.
Január elsejével a Vodafone is megszűnt, a 4iG Csoport egybeolvasztotta a Digivel, az Antenna Hungáriával és az Invitech-hel, és létrejött a One. A márkákhoz tartozó korábbi weboldalak, így a digi.hu és a vodafone.hu már be sem töltenek, ezek helyett hamarosan a one.hu cím válik elérhetővé.
Januárban újabb izgalmas lehetőség érkezett: a MÁV-csoport járatain mostantól ingyenesen szállítható kutya és kerékpár Budapesten belül! Ez a kedvezmény azok számára elérhető, akik rendelkeznek ország- vagy Pest-vármegyebérlettel, Budapest-bérlettel, valamint díjmentes utazási jogosultsággal a főváros területén. Emellett az álláskeresők arcképes havi bérletével is élhetnek ezzel a lehetőséggel.
A kormány gyakran él azzal a praktikával, hogy a fontos döntéseit az év végi ünnepek időszakában jelenti be, amikor a társadalom látszólag a karácsonyi készülődéssel és a családi összejövetelekkel van elfoglalva. Ekkor mindenki a töltött káposzta, bejgli és pálinka hatása alatt, valamint a családi viták tüzében igyekszik túlélni az ünnepeket. Ez a módszer nem csupán Magyarországra jellemző, hanem világszerte elterjedt, hiszen így a várhatóan népszerűtlen intézkedések sokkal kisebb figyelmet kapnak. Az emberek ilyenkor inkább a karácsonyi étkezések és a napi rutinjuk során felmerülő kihívásokkal foglalkoznak, nem pedig a közéleti eseményekkel.
Szóval, a kormány december 30-án kiadott három Magyar Közlönyt és egy Hivatalos Értesítőt, majd szilveszterkor is kiadott egy monstre rendeletcsomagot, mindez összesen közel ezer oldalt ölelt fel. És mi csak azért is a megírtuk, amit meg kellett a nyugdíjemelésről, a pedagógusbéreket és az állami cégvezetők jövedelmét illető döntésekről, Tállai András sorsáról, a változó igazoltatásról, személyi igazolványról és útlevélről, az országgyűlés majdani költözéséről és az Orbán-kormány tagjai megvesztegethetetlenségéről.
"Rendezni kell a gazdasági helyzetet" - nyilatkozta Nagy Márton az év végén a Financial Times-nak, miután 14 évnyi Fidesz-kormányzás után a helyzet egyértelművá vált. E szavak mögött talán igazság rejlik, hiszen a legfrissebb beszerzésimenedzser-index azt jelzi, hogy a magyar gazdaság várható teljesítménye 2025-re aligha fog jelentős fellendülésen átesni. Nagy Márton ezután 9,345 milliárd forinttal növelte az Eximbank alaptőkéjét – amely intézmény elvileg a magyar cégek nemzetközi terjeszkedését hivatott segíteni. Az utóbbi időszakban azonban inkább arról vált ismertté, hogy különféle országoknak nyújtott hitelt az Orbán-kormány közvetítésével. Például Csád számára 200 millió eurót, ráadásul kamatmentesen.
Majd elválik, hogy az újévi tőkeemelés hogyan szolgálja a magyar gazdaság rendbetételét. Az viszont biztos, hogy a rendezést lehetne kezdeni az útépítéseknél, ahol az egekbe szöktek az árak: míg korábban kilométerenként 4-5 milliárd forintos árnál már túlárazást kiáltott a szakma, mostanra megszokottá vált a 8-10 milliárd forintos kilométerenkénti ár is, nem beszélve a több száz milliós hídépítésekről. Volt egy nagyobb, összefoglaló cikkünk is arról, mi akadályozhatja az Orbán Viktor által beígért gazdasági repülőrajtot:
Most, hogy a makroadatokkal foglalkoztunk, érdemes a fogyasztók, állampolgárok, szavazók és háztartások világába is elmerülni. Itt szembesülhetünk azzal a megdöbbentő ténnyel, hogy a magyar lakosság eladósodottsága történelmi csúcsra emelkedett, hiszen a tőketartozás szeptemberben átlépte a 11 ezer milliárd forintos határt. Ugyanakkor egy érdekes tendencia is megfigyelhető: sokan, akik tehetik, próbálnak megszabadulni a magas kamatozású hiteleiktől, így az előtörlesztések száma is jelentősen megnőtt. Emellett a lakhatás terén sem rózsás a helyzet, mivel az albérlők fizetési hajlandósága folyamatosan csökken, ami arra kényszeríti a lakáskiadókat, hogy csökkentsék a bérleti díjakat.
A boltokban sem vidám a helyzet, ha vásárolni tér be az ember: év végén sem lanyhult a drágulás, a tejtermékek ára például január elejétől december végéig majdnem a másfélszeresére nőtt, de a tojás ennél is jobban drágult. Van pár bolt, ahol viszont megvidámodik a helyzet, de ahhoz nem vásárlási, hanem munkavégzési céllal kell felkeresni az egységeket. Az Aldi diszkontlánc ilyen, náluk 8 százalékos lesz a dolgozók fizetésemelése idén, így minden új belépő eladó vagy pénztáros havi bruttó 521 ezer forintot keres majd. A Spar éves szinten 10 milliárd forintot fordít bérfejlesztésre 2025-ben, itt 395 ezer bruttó lesz a dolgozók alapbére, vagyis a pénztárosok és eladók alapbére havi bruttó 30 ezer forinttal nő. Oké, de arról volt szó, hogy 2024 végétől már a szuperolcsó orosz Mere diszkontjaiban is vásárolhatunk idehaza, ha nem is épp fagyasztott disznóagyat. Ilyen egység azonban a mai napig nem nyílt Magyarországon, és a merre lesz a Mere? kérdésre, egyelőre úgy néz ki, a semerre a jó válasz, mégpedig ezért.
Eközben a globális események tükrében: január elsejével megszűnt az orosz gáz ukrajnai tranzitja. Magyarországot ez a változás nem érinti kedvezőtlenül, hiszen már évek óta a Szerbia felől érkező Török Áramlat csővezetéken keresztül biztosítjuk magunknak az orosz gázellátásunk jelentős részét - mostantól pedig a kisebb hányad is onnan érkezik. Szlovákia viszont, a Testvériség vezeték leállítása miatt, elveszítette a Gazpromhoz vezető közvetlen kapcsolatát. Más forrásokból természetesen tudnak gázt beszerezni, de egyelőre nem látszik, hogy milyen alternatív megoldások léphetnek életbe. Lehet, hogy a helyzet hosszú távon változatlan marad.
Ha már orosz gáz: a magyar kormány azt hangoztatja, hogy megbénulna a gazdaságunk, ha leválnánk róla, de a Gazprommal szakító V4-es országok példája pont az ellenkezőt mutatja a GKI Gazdaságkutató elemzése szerint. Még egy nagyvilági fejlemény: Kína kitalálta, hogyan cselezhetné ki az elektromos autóira kirótt európai büntetővámokat. Hibridekkel.
Most engedjük el a hétköznapi stresszt, és merüljünk el kollégánk csalós sorozatának éves összegzésében! Készüljünk fel a meglepetésekre és izgalmakra, amelyek ezt az évet jellemezték!
A hét során két jelentős esemény zajlott a hazai cégek életében. Az egyik, hogy a főváros végleg elbúcsúzott az óévtől, és megvásárolta az E.On-tól a budapesti közvilágításért felelős vállalatot. A városvezetés közlése szerint ehhez nem kellett külön forrást biztosítaniuk, hiszen a Budapesti Közművek működésének hatékonyabbá tételével teremtették elő a szükséges anyagiakat. A másik hír azonban sajnálatosabb, mivel az ukrán tulajdonos úgy határozott, hogy végleg bezárja a már 2023 óta működésképtelen budapesti Bonbonetti-gyárat.
Kormányközelben is voltak érdekes mocorgások. Arra például aligha számított bárki is, hogy Gyurcsány Ferenc kaszinóváros-tervének megtorpedózása után több mint egy évtizeddel a Fidesz most maga építkezne a Velencei-tó partjának utolsó, még beépítetlen sukorói szakaszán, nagyjából ott, ahol a King's City kaszinó állt volna. A kormány ifjúsági buliközpontot húzna fel a partra, és rendeletben tette lehetővé nemcsak egy 3000 fős központi csarnok, 110 mobilház, 300 sátras kemping, lakókocsi-parkoló és rengeteg kiegészítő létesítmény, hanem akár szállodák és apartmanok felépítését is.
A hét során egy újabb kormányközeli vállalkozás lépett a színre: a Nagy Márton testvéréhez kapcsolódó Trustify Befektetési Alapkezelő bejelentette, hogy 40 megawatt kapacitású napelemparkot tervez létrehozni Kiskunhalason.
Bonyolódik tovább a Homlok-ügy. Szilveszter előtt egy nappal került ki a Gazdasági Versenyhivatal honlapjára az a határozat, amivel több mint 1,2 milliárd forintos bírságot szabtak ki Mészáros Lőrinc exvejének cégeire "brutális" kartellezés miatt. A dokumentumból mások mellett az is kiderül, hogy Mészáros a kérdéses üzletben valójában majdnem kétszer annyiért épített vasutat, mint amennyiért Homlok Zsolt vállalta volna, és másfélszer annyiért, amennyiért az állam eredetileg becsülte. A vizsgálat akkor indult, amikor Homlok Zsolt és Mészáros Ágnes 2023 elején szakítottak, de Rigó Csaba Balázs GVH-elnök szerint az eljárásnak nem ez volt az oka.
További érdekesség, hogy Homlok kartellügye amúgy Mészáros Ágnes kartellügye is, Mészáros Lőrinc lánya ugyanis a lebukás idején - a válás előtt - még érdekelt volt akkori férje cégében. A legfurcsább, hogy az amúgy közbeszerzésbajnok Homlok Zsolt miért pont a válás környékén "buktatta le magát". Gyanítható, hogy a jogállam kicsavarásával kiosztott NER-büntetésről van szó - erről bővebben itt. Nem közvetlenül ehhez az ügyhöz, de a mai magyar viszonyokhoz kapcsolódó, a héten megjelent interjúnk:
Tiborcz István miniszterelnöki vő győri üzlettársa, Paár Attila, akinek cége, a West Hungária Bau új leányvállalatot alapított. A WHB Trade Kft. tevékenyégeként első helyen a fa-, építőanyag és szaniteráru forgalmazását jegyezték be, de bútor-, édesség- és fűszer-nagykereskedelem is szerepel a listán. A társaság pedig fióktelepet jegyzett be Győrött és Pakson is, szóval Paár most már akár a Paks II. munkásainak is árulhat cukorkát.
Az etetés terén viszont úgy tűnik, hogy új versenytársra talál, hiszen a hírek szerint KFC nyílik az atomerőmű közvetlen közelében. A paksi városvezetés ezt a fejlesztést a paksi lakosok és az atomerőmű bővítésén dolgozó munkavállalók ellátásának szempontjából is kedvező lépésnek tartja.
Most térjünk rá a zöld témákra is. Kollégánk interjút készített Lakatos Mónikával, a HungaroMet éghajlatkutatójával, aki egyben a Magyar Meteorológiai Társaság elnökeként is tevékenykedik. A beszélgetés középpontjában a klímaváltozás állt, ami nem meglepő, hiszen a téma rendkívül aktuális, és bár a beszélgetés nem kifejezetten derűs, annál inkább izgalmas. Ez a cikk zöld perspektívát kíván nyújtani, még akkor is, ha figyelmen kívül hagyjuk, hogy az elektromos járművek használata során, bár valóban nem bocsátanak ki károsanyagokat, az előállításuk még mindig jelentős környezeti terheléssel jár. Az elektromos energia termelése is olyan aspektus, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül. Az írásunk középpontjában az elektromos járművek töltési infrastruktúrájának fejlődése áll: összegyűjtöttük és feltérképeztük, hogy egy hónapon belül hol fognak új, nyilvános EV-töltők megnyílni az országban. Ezen kívül igyekeztünk átfogó képet adni a jövőben várható töltési lehetőségekről és az infrastruktúra fejlődéséről is.