Próbáld ki a Kia legújabb prémium terepjáróját, a 2,5 tonnás Sorentót! Megdöbbentő, hogy mennyire takarékos ez a luxus jármű, még a legnagyobb elvárások mellett is. Fedezd fel a teszt során szerzett tapasztalatainkat! - Pénzcentrum

A ráncfelvarráson átesett Kia Sorento külső megjelenése merőben új karaktert kapott, különösen az orr-részén, ahol a nagyobb hűtőmaszk és futurisztikus LED-fényszórók dominálnak. Az autó robusztus méretei mellett tágas, modern belső tér várja az utasokat, miközben háromféle hajtáslánccal - dízel, hibrid és plug-in hibrid - érhető el. A plug-in változat tisztán elektromos üzemmódban akár 40+ kilométert is képes megtenni, és a teszt során vegyes használat mellett 7,5 liter alatti fogyasztást mutatott.
A 2024-es Kia Sorento ráncfelvarrása igazi látványossággá varázsolta a modellt, messze meghaladva a megszokott frissítések kereteit. Az autó elején tapasztalható legszembetűnőbb változások egy új, nagyobb hűtőmaszk formájában valósultak meg, amely karakteresebb megjelenést kölcsönöz a járműnek. A klasszikus fényszórókat felváltották a modern, vertikális LED-sorok, amelyek futurisztikus hangulatot árasztanak. A nappali menetfények dizájnja az EV9 modellre emlékeztet, a csillagképet idéző mintázat pedig egyedülállóan feldobja az összképet, ezáltal a Sorento eleje még vonzóbb és merészebb lett.
Bár az autó hátsó részén a frissítések sokkal diszkrétebbek, néhány részlet finoman megújult. A függőleges hátsó lámpák formája alapvetően változatlan maradt, viszont az új modellen ezek a fények felül már összeérnek, ami egységesebb és elegánsabb megjelenést kölcsönöz. Az ablaktörlő pedig ügyes megoldás révén a tetőlégterelő alatt rejtőzik, így nem zavarja a letisztult dizájn vonalait, és csupán szükség esetén bukkannak fel.
Az előző változat tesztje itt elérhető:
A Sorento impozáns méreteivel és vonzó arányaival hódít: 4815 mm hosszú, 1900 mm széles és 1700 mm magas, a tengelytávja pedig 2815 mm. Már a külső megjelenése is árulkodik arról, hogy a belső tér rendkívül tágas. A 176 mm-es hasmagasság pedig lehetővé teszi, hogy városi környezetben és enyhébb terepviszonyok között is kényelmesen használhassuk az autót.
A jármű megjelenését jelentősen befolyásolja a választható kerékméret, amely lehet 18, 19 vagy 20 col. A különböző felniopciók mellett a metálfényezés ára 195 ezer forint, míg a prémium metálfényezésért 295 ezer forintot kell fizetni.
A Sorento három különböző hajtáslánccal áll a vásárlók rendelkezésére: a palettán található egy hagyományos dízelmotor, valamint két hibrid opció is. A dízel erőforrás 2,2 literes, 193 lóerős teljesítményt nyújt, és 440 Nm-es nyomatékkal bír. A hibrid modellek alapját egy 1,6 literes, négyhengeres turbós benzinmotor képezi: az öntöltő hibrid rendszer összesen 215 lóerőt produkál, míg a nálunk járt plug-in hibrid verzió 252 lóerőt kínál. Mindkét hibrid változat nyomatéka 350 Nm, így dinamikus teljesítményt garantálnak.
A PHEV változatban az összkerékhajtás már alapfelszereltség, míg a többi modell esetében csupán választható opcióként érhető el, ezek alapértelmezés szerint hátsókerekesek. A dízelmotoros változatokhoz egy nyolcfokozatú, duplakuplungos automata váltó tartozik, míg a hibrideknél egy hatfokozatú, klasszikus automata váltó végzi a dolgát.
A PHEV modell tisztán elektromos módban a gyártó szerint akár 55-65 kilométeres hatótávval is tud közlekedni - a valóságban ez inkább 40+ kilométer, ha klímázik is az ember -, amelyet a 13,8 kWh kapacitású, 360 voltos lítium-polimer akkumulátor biztosít. Az akkucsomag 146 kilogrammos, és az első ülések alatt kapott helyet - legalább nem vesz el helyet a csomagtartóból! A tesztautó ötüléses változat volt érkezett, nem volt hátul a plusz két ülés, így 697 literes a csomagtere, ami mindent is elnyel és még annál is többet. Ha ez nem lenne elég, akkor a második sort egy sínen előre tolva, a lábtér rovására elmehetünk az űrtartalmon egészen a már tényleg bődületes 902 literig. Az üléseket ledöntve pedig szabad az út a lapra szerelt bútornak, hűtőnek, bojlernek vagy a 100 literes virágföldnek.
A plug-in változat esetében az üzemanyagtartály kapacitása 20 literrel kisebb, mint a többi modellnél, így ez 47 literre csökkent. Érdemes figyelembe venni ezt a különbséget. Tisztán elektromos üzemmódban 91 lóerős teljesítmény érhető el, ami lehetővé teszi a Sorento számára, hogy akár 140 km/órás sebességet is elérjen.
A jármű akkumulátorának töltési kapacitása legfeljebb 3,3 kW, ami azt jelenti, hogy gyorstöltési lehetőségek nem állnak rendelkezésre. Egy teljes töltés körülbelül 4 órát vesz igénybe, így a legideálisabb, ha éjszaka vagy munkaidő alatt töltjük. Nem található külön akkutöltő menetmód, azonban a rekuperáció erőssége szabadon állítható. Ha maximálisra állítjuk a visszatöltést, akkor a fékpedált ritkán kell használnunk, és ezzel értékes kilométereket spórolhatunk meg a lassítás során. Kétszeresen hasznos!
A napi ingázás során egy kis figyelmet fordítva könnyedén átállhat elektromos üzemmódra. Az otthoni áramforrást felhasználva, még a drágább tarifák mellett is körülbelül 1000 forintért feltöltheti járművét. Ebből az összegből pedig manapság még 2 liter benzint sem tudnánk beszerezni.
A teszthét folyamán szinte kizárólag autópályán és főutakon autóztam (80-90%-ban), és érdekelt, hogyan teljesít az autó, ha nem támaszkodik kizárólag a villanyhajtásra. Nos, a több mint 1700 kilométeres táv alatt, hibrid üzemmódban haladva, 7,5 liter alatti üzemanyag-fogyasztást produkált.
Első pillantásra talán túlzónak tűnik, de ne felejtsük el, hogy egy üres állapotban is 2,5 tonnás óriásról van szó!
Az automataváltó egyébként szépen teszi a dolgát, csak néha bizonytalanodik el, melyik a helyes fokozat, főleg emelkedőkön. Viszont tempomattal haladva meglepően gyakran kapcsolt át a kocsi teljesen elektromos meghajtásba még 130 körüli tempónál is - és semmit nem lehet érzékelni a benzin-elektromos átváltások alkalmával. A rekuperációt maximumon használtam, így teli akkuval nekiindulva nem merült le egy alkalommal sem a telep. Egyébként hibrid módban is ügyesen tudja, mikor váltson át 100% elektromos meghajtásra a városban és a lassabb szakaszokon, nem kellett manuálisan belenyúlni a módváltóval egyszer sem.
A méreteihez és 11,6 méteres fordulóköréhez képest meglepően könnyedén lehet vele manőverezni a szűk helyeken is. Ezt a kiválóan működő, 360 fokos kamerarendszer is nagyban segíti, amely szép és részletes képet ad a környezetről. A vezetéstámogató rendszerei azonban a szigorúbb típushoz tartoznak: gyakran jeleznek valamilyen problémát – legyen szó a sebességhatár figyelmen kívül hagyásáról (sok esetben nem érzékeli, hogy a sebességhatár feloldásra került, de ez nem kizárólag a Kia sajátossága; a legtöbb autóban találkozhatunk hasonló sebességhatár-figyelmeztető funkcióval), a figyelem hiányáról vagy éppen a környezeti viszonyokról. Ennek ellenére soha nem tapasztaltam, hogy a Sorento indokolatlanul fékezett volna, vagy hirtelen beleszólt volna a vezetésbe, és más kellemetlen módon próbálta volna befolyásolni az utazást. A jármű automatikus sávváltóval is rendelkezik, ami elég egyszerűen működik: ha az indexet használjuk, és nincs akadály, akkor simán átkonferál a kívánt sávba. Ezt a funkciót azonban nem igazán kedveltem, mivel sokkal lassabb és körülményesebb volt, mint ahogyan én szoktam közlekedni.
A szélvédőre vetített kijelző (HUD) és a holttérfigyelő rendszerek valóban rendkívül hasznosak a modern autózásban. Ezek a technológiák nem csupán a biztonságot növelik, hanem a vezetés élményét is fokozzák. Amikor valaki a holttérben tartózkodik, a rendszer többféle figyelmeztetési módot alkalmaz: a tükrök villogni kezdenek, a HUD-on is megjelenik a figyelmeztetés, és hangjelzés is érkezik. A leglátványosabb megoldás pedig kétségtelenül az, amikor a műszerfal egy része az oldalsó tükörkamerák élő képeit mutatja, lehetővé téve, hogy valós időben nyomon követhessük, mi zajlik az autónk mellett vagy mögött. Ez a funkció nem csupán praktikus, hanem a vezetési környezet átláthatóságát is jelentősen javítja.
A 2024-es ráncfelvarrás után a Sorento belső tere igazán figyelemfelkeltő és modern megjelenést kapott. Az új műszerfal dizájnja letisztult és ergonomikus, amely jelentősen eltér a korábbi zsúfolt elrendezéstől, helyette egy átgondolt, minimalista stílust képvisel. A középpontban a két egybeépített 12,3 colos kijelző áll, amely nemcsak a műszeregységet, hanem a multimédiás rendszert is integrálja, ezzel egy igazán impozáns látványt nyújtva.
A klímavezérléshez egy modern érintőfelület tartozik, amelyen a hőmérséklet beállítását egy retró tekerőgomb szolgálja (ez 2025-re már igazi különlegességnek számít!). A többi funkciót pedig megvilágított ikonokkal lehet szabályozni. Az érintőfelület kezelése zökkenőmentes, és külön előny, hogy este is kellemes fényt bocsát ki, így könnyedén megtalálhatjuk, amit keresünk.
Sőt, aktuális módtól függően a klíma mellett a menürendszer és a navigáció funkcióit is lehet vele kezelni, egy érintéssel át lehet állítani az ikonokat a sávon. A kezelhetőséget tovább javítja, hogy az ülésfűtés és -szellőzés külön billenőkapcsolót kapott, így gyorsan és egyszerűen elérhetők. Külön ki kell emelni, hogy a szellőztető még maxon pörgetve sem fagyasztja le az ember veséjét.
Anyaghasználatban is szintet lépett a Sorento: a belső térben puha, bőrszerű borítások dominálnak, finom tapintású felületekkel és fémes hatású díszítésekkel. Az összeszerelés precíz, igényes, bár a középkonzolon alkalmazott fekete zongoralakk bevonat könnyen karcolódik, koszolódik, ez eléggé csökkenti a prémiumhatást. Az ülések a beltér fénypontjai: szélesek, kényelmesek, a lábtámasz pedig különösen kellemes kényelmi extra ebben a kategóriában.
A térkínálat bőséges minden irányban, így nemcsak a kényelmes utazás biztosított, hanem a praktikum is: tágas pohártartók, sokoldalúan használható tárolórekeszek, vezeték nélküli mobiltöltés, valamint két USB-C csatlakozó is helyet kapott - a hátul ülőknek az első ülések háttámlájában van a port. A középső könyöktámasz alatti tárolóhely barlangméretű.
Akinek a műszaki alapok mellett merészebb dizájnra van szüksége, annak érdemes felfedeznie a Hyundai Santa Fe testvérmodellt – ez a jármű ugyanezen technológiára épít, de sokkal extravagánsabb formavilágot kínál.
Ha valaki egy igazán tágas, batár méretű szabadidő-autóra vágyik, amely ráadásul plug-in hibrid hajtással rendelkezik, akkor a Kia Sorento konnektoros változata igencsak figyelemre méltó választás. Ez az autó nemcsak bőséges belső térrel büszkélkedhet, hanem a kényelmes utazási élménye és a jól megkomponált extralistája is rendkívül vonzóvá teszi. A vezetési élmény nyugodt és kiegyensúlyozott, az ár pedig nem szárnyal el a megfizethetetlenség határáig. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a zöld rendszámhoz kapcsolódó kedvezmények már nem vonatkoznak rá – a képek ne vezessenek félre senkit, hiszen a tesztautót még a szigorítás előtti utolsó pillanatban helyezték forgalomba!
A dízelmotorral szerelt Sorento legolcsóbb változata 18 740 000 forintos áron érhető el, míg a hibrid verzió már 18 190 000 forintról indul. A plug-in hibrid modell alapára pedig 21 460 000 forint. Tesztautónk a legmagasabb Kryponite felszereltséggel rendelkezik, öt üléses kivitelben, melynek ára 24 510 000 forinttól kezdődik. Ezen felül a metálfény választása 195 000 vagy 295 000 forintba kerül, a masszázsüléses nappa bőr csomag pedig 1,3 millió forintot jelent. Így a végső ár már meghaladja a 26 millió forintot.
A szegmensben kiélezett árverseny zajlik, ahol a legnagyobb vetélytársak különböző ajánlatokkal rukkolnak elő. A plug-in Santa Fe alapára 19 999 000 forint, de érdemes megjegyezni, hogy ennyiért csak az elsőkerék-hajtású verziót lehet megvásárolni. A konnektorról tölthető Mazda CX-80 alapára 23 819 900 forintra rúg, míg a friss VW Tayron legolcsóbb variánsa minimum 21 744 770 forintba kerül. Ezen a téren a BYD Seal U DM-i a legkedvezőbb áron, mindössze 15 550 000 forinttól elérhető.