Vitézy Dávid bejelentette, hogy a főváros a MOHU-tól származó forrásokból szerzi be Rákosrendezőt.

A pénteki szakmai konferencia után, amely Rákosrendezőről szólt, Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője interjút adott az Indexnek. A politikus kifejtette, hogy nem különösebben aggódik a hulladék elszállítása és a talaj kármentesítése miatt. Emellett hangsúlyozta, hogy Budapest rendelkezik a szükséges forrásokkal tervei végrehajtásához, ugyanakkor van egy kulcsfontosságú tényező, amely miatt a "mesterterv" megvalósítása érdekében elengedhetetlen az állami együttműködés.
Péntek délelőtt különleges szakmai konferenciát rendezett Rákosrendező jövőjéről Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, valamint Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője. Az esemény jelentőségteljes volt, mivel a kormány hivatalosan is jóváhagyta a főváros elővásárlási jogát a mini-Dubajként elhíresült területre, ami új lehetőségeket nyithat meg a város fejlődése előtt.
A konferencia keretein belül nem csak a két politikus, hanem Erő Zoltán, Budapest főépítésze és Tosics Iván, a Városkutató Kft. ügyvezetője, a Budapest Kör elnöke és Andreas Trisko, Bécs szenior várostervező építésze is felszólalt, így a nap végére mindenki számára világos lehetett a főváros "mesterterve".
A program résztvevői számos urbanisztikai és politikai kérdést megvitattak, de az anyagi háttérrel kapcsolatban meglehetősen szegényes volt a diskurzus. Ezt követően Vitézy Dávidtól érdeklődtünk a főváros grandiózus terveinek finanszírozási lehetőségeiről. Emlékezetes, hogy Karácsony Gergely korábban azt nyilatkozta, hogy a Fővárosi Törvényszék jogerős döntése értelmében a városnak 28,3 milliárd forint és annak kamata jár az Államkincstártól. Ennek ellenére a konferencián ez a téma teljesen háttérbe szorult.
A MOHU-tól kaptunk forrást a projektünkhöz. A Budapesti Közművek (BKM) által megvásárolt telek finanszírozása a hulladékkoncesszióból származó bevételekből történik. Ezen belül egy jelentős, 33 milliárd forintos egyszeri bevétel érkezett a hulladékhasznosító műanyag beruházás révén. Ezt a város ezt a forrást használja fel, és a közgyűlés döntése is ezt támasztja alá.
- magyarázta a frakcióvezető.
A városnak 33 milliárd forint áll rendelkezésére, ami elegendő az első két részlet kifizetésére, amelyek összesen 30,5 milliárd forintot tesznek ki. Ugyanakkor a harmadik részlet, amely 20,9 milliárd forintot igényel, még hiányzik, és ezt 2023-ig kell előteremtenie a városnak.
Addig még van idő, majd meglátjuk, hogy akkor ki és hogy és milyen fővárosi koncepcióval szembesül ezzel
- fejtette ki Vitézy Dávid.
Bár a főváros rendelkezik a szerződésben meghatározott első két részlet kifizetéséhez szükséges forrásokkal, a Rákosrendező rendbetételéhez még jelentős összegeket kell előirányozni. A tervezett beruházások költségei pedig a takarítási munkálatoknál is jóval magasabbra rúgnak.
A főpolgármester úrral egyetértésben úgy vélem, hogy az ingatlanfejlesztést elsősorban magántőke bevonásával érdemes megvalósítani. Fontos azonban, hogy a telek továbbra is fővárosi tulajdonban maradjon, így a beruházók csupán a felépítmény tulajdonjogát birtokolnák. Ez a megközelítés biztosítaná a város érdekeinek védelmét és a közösségi értékek megőrzését.
Vitézy Dávid kifejtette a részleteket.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője hangsúlyozta, hogy elengedhetetlen, hogy a város határozza meg, milyen jellegű fejlesztések valósuljanak meg, milyen magasságú épületek emelkedjenek, illetve milyen funkciókat töltsenek be. Kiemelte, hogy a támogatott bérlakások arányát is a városnak kellene meghatároznia, nem pedig a befektetők érdekeinek.
Az arab befektető saját érdekei mentén tervezte volna a városrészt, mi a közérdek mentén fejlesztünk. Ez a legnagyobb különbség a két koncepció között
- fejtegette.
Vitézy Dávid szerint a szemét elszállításával kapcsolatban még egyeztetniük kell a kormánnyal, ugyanis az állami körben felmerült szemét elszállítás az állami feladat marad, hiszen a szennyező felelőssége fennáll, mert nyilvánvaló, hogy a vasúti talpfákat nem a lakosság hordta oda ki, ahogy a Budapest Sportcsarnok darabjait sem.
Jelenleg még nem történt meg a birtokbavétel, így a tulajdonjog sincs hivatalosan bejegyezve. Ennek következtében a főváros még nem is tudja, milyen hulladék halmozódott fel azon a területen. Tehát, ha valaki most odavinné egy zsák szemetet, azt még mindig állami területre helyezné. Természetesen senkit sem szeretnék erre ösztönözni.
- jegyezte meg Vitézy Dávid, aki hozzátette, hogy a BKM, mint telektulajdonos amúgy is érintett a szemét elszállításban, a MOHU-val közös cégük is van, úgyhogy nem tartja megoldhatatlan akadálynak a szemetet.
A föld kármentesítése egy sokkal összetettebb kihívás, mint ahogyan azt elsőre gondolnánk. Az arab befektető előzetes kalkulációja alapján 25 milliárd forintot szánt erre a projektre, ám Vitézy Dávid optimistán nyilatkozott a helyzetről, ami biztató jel a jövőt illetően.
A szennyezés kapcsán pedig én optimistább vagyok, mint a többség, valószínűleg azért mert több az információm. Ez nem egy vegyi kombinát területe volt. Itt a szennyezés a földben abból keletkezett, hogy a vonatokból csöpögött ki a gázolaj, meg nyilván volt valamennyi bombázás is, tehát nyilván a lőszermentesítés is egy nagyobb tétel lesz, de azért, ahhoz képest mondjuk, amilyen szennyezettség az óbudai gázgyárnál van, ez annak a töredéke
- magyarázta a frakcióvezető.
Vitézy Dávid rámutatott, hogy a talajcsere elvégzése a beruházásokkal egy időben szinte magától értetődő lépés. Hiszen ha a munkálatok során három méter mélyre ásnak, akkor az a terület már alkalmas lehet például egy garázs vagy föld alatti tároló létrehozására. A frakcióvezető említette a Mol-tornyot is, amely egy szennyezett területre épült, és ott is párhuzamosan valósult meg a talajcsere az építkezési munkálatokkal.
Vitézy Dávid véleménye szerint három alapvető feltétel szükséges ahhoz, hogy Rákosrendező területén építési telkek alakuljanak ki. A közbeszédben gyakran hangsúlyozott két tényező, a hulladék eltávolítása és a környezet rehabilitációja, bár rendkívül fontosak, nem ezek jelentik az elsődleges és leglényegesebb lépéseket a folyamat során.
A legnagyobb kihívás a vasút rekonstrukciója. Azokat a rákosrendezői vágányokat, ahol évtizedekkel ezelőtt tehervonatok álltak, de ma már fák nőnek a helyükön, el kell távolítani. Ehhez azonban a MÁV közreműködése elengedhetetlen, mivel jogszabályi előírások szabályozzák a folyamatokat. Nem arról van szó, hogy egyszerűen kimegyünk, és levágjuk a síneket, hanem alapos tervezés és engedélyezési eljárások szükségesek.
- fejtette ki Vitézy Dávid.
A frakcióvezető hangsúlyozta, hogy a vasúti rendszerek korszerűsítése jelenti az első lépést a projekt megvalósításában. Ehhez elengedhetetlen a szoros együttműködés az állami hatóságok és a fővárosi vezetés között, hogy a parkváros koncepciója végre életre kelhessen.